Skip to content

Sedikit ‘juadah’

“Dan orang-orang yang beriman dan beramal saleh, benar-benar akan Kami hapuskan dari mereka dosa-dosa mereka dan benar-benar akan Kami beri mereka balasan yang lebih baik dari apa yang mereka kerjakan”- Al’Ankabut: 7

 

“Kebahagiaan yang sebenar lagi utama terletak pada kemenangan dalam memerangi hawa nafsu dan menahan kehendak-kehendak yang berlebih-lebihan.”– Imam Al-Ghazali

Menghindari Kegelisahan:“Bawalah hatimu mengunjungi tiga tempat:

Pertama, ke tempat org membaca al-Quran tidak kira sama ada kamu ikut membacanya ataupun kamu sekadar mendengar pembacaan org lain.

Kedua, kamu menghadiri majlis pengajian yang mengingatkan kamu kepada Allah. Ketiga, kamu mencari satu waktu yang sunyi, contohnya di waktu mlm dan ketika itu kamu bangun melaksanakan ibadat kepada Allah serta memohon kepadanya agar diberikan ketenangan dan kedamaian hati kpdmu. Jika selepas melakukan kesemua itu jiwamu masih tidak tenteram, mintalah kepada Allah agar digantikan hatimu dengan hati yang lain kerana hati yang kamu miliki sekarang ini bukan hatimu”.Abdullah ibnu Masu’d

9 Comments leave one →
  1. hatimerdeka permalink
    June 3, 2008 11:35 am

    penentangan jiwa,perebutan antara dua golongan iaitu malaikat dan syaitan…krn iman punya nilai, pertempuran kan terus berlaku shgga tercabut nyawa dr badan..bersiap siagalah dgn kekuatan utk menerima balasan.

  2. July 30, 2008 1:51 pm

    Dan bagi orang-orang berimanlah tak ada rasa ketakutan, kecuali terhadap Tuhan yang telah menciptakannya, yakni Allah Subhanahu wa ta’alaa

  3. ariefdj™ permalink
    August 25, 2008 8:38 pm

    Menghindari Kegelisahan :
    1. Mengaji Al Qur’an berikut memahami maknanya.
    2. Perbanyak shalat malam
    3. Bergaul dan berkumpul dengan orang-orang shaleh
    4. Terbiasa dengan perut yang lapar ( gemar berpuasa )
    5. Sering melakukan Dzikir malam yang panjang

    Syukran masukannya…

  4. November 8, 2008 12:41 am

    juadah itu apa ya?😀


    juadah itu makanan tapi makanan yang sy maksudkan di site ini adalah makanan rohani🙂

  5. February 12, 2009 7:48 am

    assalamu’alaikum….

    afwan kak Ana….(bukan kak Ima loh…)
    alhamdulillah..dapet tau juga…ternyata juadah itu makanan toh…
    kirain apa???
    klo xde yang tanya, aku juga tak boelh tau…ni..

    walhamdulillah, lum sempat reply…
    masih ade 12 coment yang masuk dan belum direply, kerana bahasannya berat-berat, mau bantuin kak???
    he….

    walhamdulillah, jazaakillah khoir


    wa’alaikassalam..
    lho.. akk ingat dah tahu, rupanya baru tahu ek?
    ya udah ajha, akk sekadar menitip mesej @ komentar bukan mengharap untuk direply.

    slow2 ajha ngereply komen2 itu semua, pokoknya harus ditanggapi bagaimanapun jua (kerna adik udah berjanji dlm tulisan adik utk menanggapi semua komentar pembaca – tp untuk komen akk boleh je dikecualikan)🙂

    syukran jazilan atas ziarah kembalinya…

  6. hik_mah permalink
    February 14, 2009 2:31 pm

    koq ada juga nama ima disebut sebut disini?😕

    hari libur gini psti kak ana pulang rumah orang tua.. hehehe
    nitip mesej ajha..

    oleh-oleh nya kak:mrgreen:


    hikhikkk ;))
    mang namamu sentiasa tumbuh di taman mana pun, adikku..
    ole2nya…? gimana mau dikasih ma kalian yaa??? lagi bingung nich. pokoknya, akk simpan dulu sementara bisa dititip buat kalian yaa..😉

  7. March 4, 2009 8:07 pm

    salam ziarah..^_^


    syukran…
    dah ziarah balik dah tapi😦 xleh nak masuk jamah ‘juadah’ yang ‘Tuan Rumah’ hidang (heheh).

    sy pun xtau apa yang xkena site akhi xleh nak buka.

  8. salam02 permalink
    March 7, 2009 9:45 pm





    098.008 جَزَاؤُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ جَنَّاتُ عَدْنٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الأنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ ذَلِكَ لِمَنْ خَشِيَ رَبَّهُAl-Qur’an, 098.008 (Al-Bayyina [The Clear Proof, Evidence])
    Text Copied from
    DivineIslam’s Qur’an Viewer software v2.9
    <!– END HTML

    “Balasan mereka di sisi Tuhan mereka ialah syurga ‘Adn yang mengalir di bawahnya sungai-sungai; mereka kekal di dalamnya selama-lamanya. Allah ridha terhadap mereka dan merekapun ridha kepadaNya. Yang demikian itu adalah (balasan) bagi orang yang takut kepada Tuhannya.” (Q.S Al-Bayyinah:8)

    AllahuAkbar…


    sungguh tiada balasan sebaik balasan Allah swt🙂
    subhanalLah..

  9. April 23, 2009 1:22 pm

    afwan, sudah saya perbaiki nama blognya..


    syukran ya akhi..😀

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: