Skip to content

Masak Lemak Sulungku: rancangan pengajaran (hik3x)

February 9, 2010
Ini yang sulung!

Ini yang sulung!

Menu: Ayam Masak Lemak Cili Padi

Bahan2: 1) serai (yg jiran tanam tepi kolam flat-minta izin dah sebelum  ambik. hihi)     2) kunyit idup (yg dah mati x berapa sedap)     3) halia (yg masih bernyawa gak. haha)     4) cili padi (cili beras xde)     5) santan (pkai yg paket sebab xjumpa kelapa parut)     6) asam keping     7) ayam (yang pasti ayam dah x bernyawa la)     8) garam, gula dan ajinomoto 

Step2nyer: 1) tumbuk halus2 bahan 1+2+3+4 (demi nk masak menu ni la aku beli lesung batu. hehehee)     2) tumis dgn sedikit jer minyak bahan2 yang ditumbuk tadi     3) agak2 dh naik gering (hehhe), naik garing la kmdian kuar bau yg sdp skit (bukan bau derian yer!), masukkn santan cair dan ayam     4) gaulkan dgn bhn2 yg dah ada dlm kuali smpai agak2 ayam tu dah masak agak2 70% masak (tapi yg aku masak tu x smpai pun 50% masak aku dah bubuh santan pekat)     5) dah 70% ayam masak, baru masukkan santan pekat disusuli pula dgn bahan no. 8 dan batang serai yang dah diketuk     6) kemudian bermulalah keje timba menimba kuah dlm kuali tu (kata ayah supaya x melekat santan kat tepi kuali dan santan x pecah)     7) suh adik rasa (sebab duk rasa ada jer yg x kena)     8) agak2 ayam dah empuk masak 100% boleh la matikan api (eh, xde plk tadi aku sebut suh idupkan api kan? hhehee…) 

Waktu: Lepas asar

Bilangan penjamu: 4 orang (termasuk 2 org jiran kat rumah atas)

Objektif: Di akhir sesi memasak ni, para penjamu akan merasa masak lemak sulungku tak kiralah cne pun rasanyer kena gak habiskan. hehhe

Refleksi: 1) adik kata SEDAP! (huh! terlunas juga malu yg kusimpan bertahun2 setelah dikutuknya masakanku bbrp thun yg lalu)   2) kak yg duk umah atas pun kata sedap (dia pun sbnrnya sama dengan jer x reti sgt masak cam aku. kakkakaaa)   3) kunyit terbubuh lebih (lain kali kena kurangkan)   4) santan sangat pekat (tambah air nk kurangkan kemelampauan kepekatannya)   5) over all, masak lemak sulungku tidak mengecewakan. hikhikkk..

 

One Comment leave one →
  1. casperado permalink
    February 16, 2010 7:05 am

    huhuhuu..x sangka baru first time masak masakan kegemaran sy nie..
    bgs2..nice try..walaupun x rsa agaknya best kot ( lapar la pulak)..haha


    hahhaa..nk tergelak pnjang sbrnya ni..hekhekk..lupa plk ni pebret awk kan.bukan nk riak la tp mmg SEDAPPPPPPPPP..tmbah plk ngn cili padi yg terlebih bubuh mau berasap telinga dibuatnyer. hihhiii..awk pun tau masak, apalg masak la. jgn biar bakat terbiar berkarat nt. kikikikiii

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: