Skip to content

Sedikit Coretan Aidilfitri 2009

October 11, 2009

BismilLah…Assalamu’alaikum…

Waaaaaaaaaaaaa… sawang sana sini dah blog ni. Huish (sambil buang sawang yang sangkut kat muka time selak pintu blog. hikhikkk..). Sebulan lebih kutinggalkan dikau terkontang kanting… Maafla wahai blog eh silap wahai pengunjung yang masih setia ziarah ke mari. Bukan apa, keje2 kat sekolah semakin menimbun sampai xde masa aku nk rangkaikan tulisan2 kat sini. Tp kalau kome nk baca rancangan mengajar, minit2 mesyuarat, key performance index, pelan2 tindakan dan pelan strategik yg aku siapkan sebagai memenuhi tuntutan tugas hakiki kat sekolah sebagai ‘tukang cuci’, blh je aku upload kat sni. hahhaaa… Ala kulli hal (ececeee…btul x btul bhs arab aku ni) semua tu alasan je, ye x? Nak seribu daya… Sedikit catatan sepanjang ketiadaan tuan empunya blog, klu nk baca sila la, xnk pun xpe sb gunung kinabalu tetap masih gah di sana (hehheee..apa ntah kena mengenanyer).

Aidilfitri 2009

Taun ni berkesempatan la ambik gambar famili di musim ry. Gambar famili last ktorg ambik dgn smua ahli kga ada seigt aku ms umur aku 5 atau 6 taun (tu pun bkn time ry). Time tu adik pmpn aku masih dlm kendongan mak dan aku tetap manja di samping ayah (skg xde dah nk mnja2 ngn ayah..hihiii..), punyer lama ghupernyer. Sesi fotografi dijalankan di studio jalan ampas (hehhee…). Bersesi fotografi kat rumah je pun sbnrnya. Tarikh yang dipilih setelah mengambil kira menimbang tara ijmak semua ahli kga adalah pd 5 syawal 1430 H bersamaan dengan 24 sept. 2009 masihi sebelah malam. Kebetulan sebelah petang tu aku bawa balik durian.

Ayah, mak dan adik2 hero aku smua pakat sibuk pakai baju raya. Aku dgn adik pmpn yang sorg tu sbuk gak, sbuk kopek durian pnyer liat nk kopek. mcm2 stail dicuba, cam kopek buah kelapa muda pun ada..kih2 (alasan org2 yg x reti kopek durian, tau mkn jer).

adik pmpn: Kak, diorg dah siap pakai dah tu

aku: alaaaaaa… x larinyer kmera tu. ni x abis lg ni, x baik mkn x abis (hahahaaa). tu sbjik tu buka la cpt (smbil myumbat ulas durian yang berlemak tu dlm mulut).

adik pmpn: nk mandi x ni?

aku: xpyh mndi la, lambat dah ni…kang ayah buka mulut.. (ktorg mmg tkut klu ayah buka mulut suh cepat, mak bising2 xpe. hehee) bkn masuk pun bau durian dlm gmbr tu nanti. hehheee…dah ambik gambar kang mndi la. kikiii

adik pmpn: kak cepat la, ayah dah siap tu

aku: suh cepat tlg la bg abis ni sayang plk tinggal dah kopek dah ni

adik hero no 2: hah, tgok diorg tgh bt apa ni.. sbuk mkan org lain dah siap..(smbil mfokuskn kmera ke arah ktorg yg mmg sgt bizi time tu mghabiskan durian yg dah siap kopek. xde kje lain dah tu, nk gak rakan aksi2 private kak2 dia)

aku: adik!!! (aku mberi amaran mgharamkn aksi2 ktorg dirakam tp dia tetap berdegil). lantak la, sat g delete la (bisikku dlm ati. hehee)

adik pmpn: cepat kak, cepat..

aku: ye la2..yg ni biar la, nt smbung balik (blsku smbil berlalu syu meninggalkan bbrpa biji lg yg terpksa ditggalkn demi menyahut seruan yg lain tuk bersiap cepat. kih3x)

Lalu dgn sekonyong2nyer aku pun siap mengenakan sepasang jubah seluar berwarna purple hitam, jubah pebret ni. Beli kat perak taun lepas. Baju raya taun lepas pnyer tp dah tema taun ni kaler purple (julung2 kalinyer famili aku bertema kaler baju ry taun ni. hahhaa) so kena pkai la. Sesi kedua tukar plk. adik llki hok hensem tegap tuan inspektor tu pkai persalinan bj rasmi dia yang dah x muat dah pun tp sumbat gak tubuh dalam bju tu, mklum perkembangan dia pesat sgt sejak2 dah kje ni, kak dia gak la yg x kembang2. hahaha.. Aku dan adik pmpn pula mgenakan persalinan hijau. aku tetap dgn jubah seluar kaler hijau lumut dan adik pmpn hijau pucuk pisang. Yang klakarnyer, kaler baju dia sm ngn kaler cat dlm bilik. udah cam sesumpah dah aku tgok. kakkaaaa… Dan yg lain tetap mgenakan bj yg sm, mls nk tukar2.

Ni antara gambar yg lulus tapisan tuk dilampirkan kat sni..

sesi drama pendek 3 heroku di pagi raya, syahdu + klakar = aku yg x sudah terkekeh gelak. hahaa

sesi drama pendek 3 heroku di pagi raya, syahdu + klakar = aku yg x sudah terkekeh gelak. hahaa

 

tshirt tu hero bgsuku, si tomey bertudung pink dan budak kecik berbaju mlyu tu adik sppu aku dan budak besar tu hero aku yg sulung (adik pling tua)

tshirt tu hero bgsuku, si tomey bertudung pink dan budak kecik berbaju mlyu tu adik sppu aku dan budak besar tu hero aku yg sulung (adik pling tua)

Syawal ke 6 (iaitu keesokan arinyer) ktorg beraya kat fishing park. Adik pmpn beriya ajak p mncing maka ktorg pun p la sementelah smua adik beradik dah ada ni. Dgn byran rm10 rnggit sejam tuk satu joran, maka burn la duit tuan inspektor tu 40 hinggit tuk dua jam dgn 2 joran. Aku mulanya nk gak merasa tp lantaran ketidakpakaranku mengendalikan joran moden tu (joran batang buluh terer la, hihiiii) makanya aku mbuat kptusan tuk jd pnanti stia pgkal pokok klpa tepi kolam tu smbil ditemani menu2 KFC yang mnjadi bekalan. Kamera pun tetap taat di sisi. hehe..

port yg jadi pilihan tuk bersantai menanti umpan adik2 diragut ikan2 yg x p sekolah. hihii

port yg jadi pilihan tuk bersantai menanti umpan adik2 diragut ikan2 yg x p sekolah. hihii

Selama 2 jam menanti, spt yg x dijangka (sb yg dijangka sesi memancing petang tu akan meriah dgn pergaduhan antara cik2 dan encik2 ikan berebut umpan yg diimport khas dari pasar segar.keh3) xde sekor ikan pun yg berjy didaratkan oleh dua org adikku yg mmg kaki pncing. Namun pd saat dan ketika kami berkemas tuk berangkat pulang lantaran jam dah mginjak pkul 5 petang (lagi sejam lbih nk msuk mghrib), dengan x semena2nyer joran adik pmpnku diragut rakus dan dia pun tnpa sempat mngelipkn mata berjya mendaratkn sekor ikan yg xde la besar mn pun..hehe… Punyer la dia sonok korg tau…hahhaaa… Aku yg terkesima seketika cuma dpt mensnap 2 keping gambar je, aksi2 dia bertarung ngn cik ikan yg x p sekolah tu x berjaya dirakam. hehehee…

apa ntah nm ikan ni..aci la bg ilang kempunan dapat ikan. kekekee

apa ntah nm ikan ni..aci la bg ilang kempunan dapat ikan. kekekee

Sebagai penutup entri kali ni, kutinggalkn kalian dgn bbrp keping gmbr kat fishing park tu yg smpat jurugambar profesional ktorg ambik (xde org lain dah, aku ler tu. hahaa)

ni pondok pertama kat kolam yg dijadikan tempat penternakan sblm cik2 dan encik2 ikan tu dilepaskan ke kolam khusus untuk dipncing

ni pondok pertama kat kolam yg dijadikan tempat penternakan sblm cik2 dan encik2 ikan tu dilepaskan ke kolam khusus untuk dipncing

hero aku no. 2 yg msih setia menunggu jorannya wpun byk kali minta pndah mncing kat laut yg xjauh dari situ. hehee..'byk ikn tu dik', 'byk la tp xmau mkn'.

hero aku no. 2 yg msih setia menunggu jorannya wpun byk kali minta pndah mncing kat laut yg xjauh dari situ. hehee..'byk ikn tu dik', 'byk la tp xmau mkn'.

cantik lagi dari tasik kat taiping nun, ye x? haha...cam ada muka x puas ati je tu. kikiii
cantik lagi dari tasik kat taiping nun, ye x? haha…cam ada muka x puas ati je tu. kikiii

Kalau kalian perasan, xde org pun kat fishing park ni kcuali keturunan ayah aku belaka (empunya kolam ada la..hehe)sb smua msih sbuk cari open house, kutip duit ry, uloq duit ry, ziarah sanak sedara dan 1001 ksbukan lg yg bersngkut paut ngn hari ry ni. X byk pun citer2 msim ry aku nk kgsi sb aku byk duk rumah je, jd suri rmh yg byk curi tulang sb adik pmpn balik bercuti. hehee..Sekian saja tuk kali ini…ada kerjinan dan kesempatan kt jumpa lg naaa… kisah2 kat sekolah pun byk dah ni nk citer kat hangpa sumer. hihiiii… Jaga iman(perigtn tuk diri sdri juga) , jg kesusilaan dan jg ketomelan masing2..kikii..oh ye, one more thing, hargailah gigi anda ketika ia masih sihat, jgn tunggu sakit baru sbuk nk jaga..(pesanan ditaja khas oleh persatuan pengumpul gg dinasor sedunia. hehhee..)

No comments yet

Leave a Reply

