Skip to content

Hidupkan sunnah dalam pemerintahan

March 11, 2009

Dalam kegawatan ekonomi yang sering menjadi bahan momokan untuk menjimatkan perbelanjaan, perayaan menyambut 12 Rabiul Awwal tetap disambut dalam kemeriahan. Kalian boleh baca sendiri di sini. Wah! Dalam gawat2 pun masih lagi buat sambutan yang memakan belanja beribu-ribu ni… Hebat betul lah negara aku ni.

 

Zaman2 sekolah dulu pernah juga ikut perarakan sempena maulidur rasul atas arahan sekolah. Lepas dah berarak, dalam berpeluh2 berjemur di tengah panas dengar la ceramah VIP yang dijemput. Dalam penat2 dan berpanas tu mana lah nak dengar sangat apa yang disampaikan. Yang ada dalam hati cuma, ’bilalah dia ni habis bercakap?’.

 

Mungkin (atau lebih tepatnya SEPATUTNYA) sekarang kita patut kurangkan bercakap, banyakkan bertindak. Dan pendapat Dr. Haron Din dalam perutusan beliau sempena Maulidur Rasul bertajuk Laksana ajaran Nabi dalam pemerintahan menurut sy lebih sesuai dilaksanakan kalau motif sambutan maulid nabi (SAW) tu untuk mengingati baginda rasul. Dari kita bercakap berbuih2 mulut, buang duit rakyat beribu-ribu (yang duit tu baik bagi kat pelajar2 yang memerlukan atau anak2 yatim atau bagi kat aku sambung belajar pun takpe. Hikhikk..), sebaiknya lakukan sesuatu yang benar2 menunjukkan betapa kita mahu nabi tercinta kita Muhammad SAW sentiasa diingati malah lebih dari sekadar ingat.

Wallahu’alam…

One Comment leave one →
  1. Alex permalink
    March 12, 2009 4:51 pm

    menghidupkan sunnah dalam pemerintahan suatu kewajiban….Islam mengatur semua kehidupan termasuk sebuah negara…nice posting


    Islam itulah sebaik2 aturan🙂

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: