Skip to content

Bukan award doank (bukan sekadar award)

February 22, 2009

BismilLah… Ini merupakan award (sekaligus peer yang harus dikerjakan) kedua yang kuterima dari teman blogger. Kali ni aku terima pengikhtirafan (apa juga la yg nk diikhtiraf sangat kat blog aku ni, aku je kut perasan. hihii) dari Akhi Virdaus (Dik Uvi). Pernah dulu kuberikan dia award (tapi bukan peer), rupanya time tu dia masih belum faham (bingung) harus dibuat apa award itu. Hehee… Takpe dik, sama2 masih belajar juga ni. Orang yang ’TAHU’ bermula dari ’TAK TAHU’ juga, iya kan?? Hanya saja jangan malu untuk bertanya. Bertanya itu kan kunci ilmu… (begini kata tok guruku suatu ketika dahulu). Anyway, syukran jazilan atas pemberian awardnya.

 

 

Bercerita sedikit tentang awal2 terbinanya ukhuwah antara aku dengan Dik Uvi, hari pertama dia berziarah ke blogku sekalian ninggalin jejak (komen) adalah pada tanggal 2 Ogos 2008 dalam entriku berjudul Calon Suamiku. Di situ dia tinggalkan ole2 buatku dalam sebaris doanya ’mudah2an Allah berikn apa yang ukhti angankan dan inginkan’. Sejak itu ukhuwah antara kami mula terbina dan blognya jugalah yang menjadi wasilah terjalinnya ukhuwah antaraku dengan teman2 blogger yang lain, dan paling terkesan sekali Ukhti Hikmah (Dik Ima yang rupanya anak Bugis juga. Hihiii..!). Kalau ada yang mengatakan dunia maya tak mampu dijadikan landasan membina ukhuwah islamiyah, akulah antara orang pertama yang membangkang pendapat sebegitu (dan memang aku pernah berdebat dengan seseorang tentang hal ini). Buktinya aku menemukan ukhuwah yang lebih tulus di dunia maya. Malah di dunia nyata banyak yang kutemukan lebih banyak berpura2. Melalui blognya, Dik Uvi berkongsi banyak ilmu yang bermanfaat. Dengan penulisan yang santai, kuyakin pengunjung blog xkan merasa bosan membaca hasil tulisannya. Darinya juga aku banyak belajar bersikap lebih baik melalui akhlak yang baik yang sentiasa ditonjolkan (mungkin saja dia tak perasan). Istiqamahlah menebar kebaikan, adikku…

award-copy

 

1.       Dari mana blog kalian?

WordPress!!!! Walaupun aku mengenali Blogspot terlebih dahulu, tapi aku diperkenalkan menjadi blogger melalui WordPress. WordPress keren! Hikhikk😉

 

 

2.       Kapan (bila) dilahirkan?

Tanpa ragunya ingin kunyatakan di sini bahawasanya (udah mcm nak lafaz ikrar la pulak) ’Qurratul’Ain’ (nama blogku bersempena nama penaku di alam maya. Cheh! Pake nama pena segala) selamat di’beranak’kan (dilahirkan) alias dilancarkan (release) pada tarik 5 May 2008 (aku baru perasan hari ni rupanya tarikh tu sedikit unik- 5.5.2008. Besok2 aku nk pilih tarikh nikah pun nk buat 5.5.? , cmna smart x? hehee). Entri pertama yang kuabadikan dlm kategori Masih Bertatih menjadi buktinya. Sempat la buat kenduri doa selamat sikit hari tu bersama sesi memotong riben yang disaksikan oleh jin2 yang duk menyibuk time aku mendaftar sebagai blogger pada hari yang bersejarah tu.

 

 

Bila aku check balik, rupanya blog Dik Uvi juga rupanya dilahirkan pada bulan yang sama. Kalo gitu bisa donk barengan celebrate ulangtahun blog kita (sok pake ulangtahun segala).

 

 

3.       Kesukaran membuat blog ni (Kesulitan apa sahaja dalam membuat blog ini)?

Dari bab pengisian memang tak sukar (sebab aku memang suka menulis/menaip/bercerita) tp dari part memahami widget, tampilan dan apa juga yang bersangkut paut dengan perkakasan kat WordPress ni menjadi masalah padaku terutama di awal2 pembabitanku sebagai blogger. Tapi tok guruku banyak membantu, sangat2 membantu walaupun dia sibuk dengan tugas2nya sehinggalah aku berjaya mandiri. Syukran jazilan ya ustaz…

 

 

4.       Mengapa membahas topik yang kalian bahas sekarang (nak translate dalam bahasa Melayu xreti la pula. Alaa.. Kurang lebih je maknanya tu. huhuu)?

”Ustaz, ajar sy cmna nak buat blog…”,saat aku suarakan permintaan yang satu ni kat tok guruku lewat YM, niatnya agar dapat membuang keboringan. Masa tu aku kerja sementara kat pusat racun negara sambil2 menunggu panggilan ngajar. Baru lepas abis praktikal ngajar time tu. Hari2 pertama kerja xde keja sangat. Aku ni bukan boleh sangat duduk diam, cepat boring. Aku lebih suka sibuk berpenat2 (seperti kata Imam Syafie, nikmat hidup ada dalam berpenat2) sebab keboringan tu cepat membunuh kecerdasan neuron2 otakku (sok cerdas!hikhikk). Jadi niat awalnya sekadar mencari medium untuk menulis (sebab menulis tu juga terapi minda sebenarnya).

 

 

Tapi lepas satu ketika aku ’up’ lagi niat tu. Kalau pada mulanya aku cuma bercerita hal2 yang lebih peribadi, niat ku’up-grade’kan ke tahap yang lebih tinggi. Aku mula berkongsi sedikit ilmu yang kuperoleh lewat pembacaan dan medium2 lainnya. Entri berjudul Dan apabila hambaku bertanya kepadamu yang mewujudkan kategori baru di awal pembabitanku iaitu Indahnya Islam menjadi saksi peng’up-grade’an niatku menjadi blogger.

 

 

Err… Aku dah kira menjawab soalan ker tak ni ek? Huhuu… Kalau tentang topik sekarang ni, aku tengah bercerita mengenai POLIGAMI. Topik ni merupakan topik pebret aku (tapi xbermaksud aku tau sangat cuma sangat2 minat utk mendalaminya). Teringin juga satu hari akan ada yang menyapa (x kisah la di alam nyata atau di alam maya) dan mengajakku berdiskusi tentangnya (sebab selama ni aku je yang menjadi pemula bila nak bercakap pasal topik ni).

 

 

5.       Kenapa tampilan blog menggunakan template ini?

Yang Pertama!! Pada yang pertama itu ada nilai estetikanya (sentimental value gitu). Celik2 je sebagai blogger, template ni la yang kusarungkan untuk menampilkan susuk ’Qurratul’Ain’ di dunia maya. Pernah juga kucuba menggunakan template yang lain tapi sorang pengunjung setia blogku (Hati Merdeka) menyuarakan ketidaksenangannya pada template yg baru tu. Katanya yang pertama tu lebih sesuai. Aku pun memang lebih suka guna template yg ni (apa ntah nama template ni aku pun da lupa. Huhuu!!). Cuba yang lain lagi sekali? Errr… Mungkin tidak!

 

 

6.       Apa yang pertama kalian lakukan saat pertama blog anda baru jadi?

Lepas mendaftar sebagai blogger di WordPress, aku memilih tamplate. Lepas tu aku cuba nak faham dulu setiap ‘perkakasan’ yang disediakan (agak lama juga nak faham, maklum kita bukan orang teknologi sangat). Lepas agak2 dah cukup faham yang asas2 tu, aku terus menulis untuk entri pertama tanda perasmian blogku. Aku tak blogwalking (apalagi blogjogging) pun tuk cari idea nak bagi cantik tampilan blogku sebab tak terfikir pun macam tu. Sekarang baru tau banyak manfaat dari blogwalking, bukan sekadar menambah ilmu tapi juga mencetus idea (plus menambah saudara).

 

 

Ermmm… Tugas sekarang adalah melanjutkan estafetnya (aku pun bukan tau maksud perkataan estafet tu, tak sempat tanya. Huhuu.. Ikut je la orang buat, yang penting tau yang tu tak salah).

 

Penerima pertama sebenarnya aku nak bagi kat Dik Ima tapi Dik Uvi dah bagi kat dia dah. Huhuu… So untuk yang pertama ni aku nak bagi kat Akhi Wafiq. Di blognya kalian akan menemukan bait2 puisi yang indah bahasa dan pengertiannya. Tak kisah la dia nak buat atau tak peer ni yang penting karya2nya menjadi kegemaranku. Teruskan menulis, Fiq!

 

 

Kedua kuingin sekali berkongsi award ini dengan Ukhti Mahfuzoh agar sama2 dikerjakan. Teman yang berjiwa pendidik ni (dah memang cikgu mestilah berjiwa pendidik) banyak menulis tentang tips dalam banyak aspek terutama yang bersangkut dengan muslimah. Tapi saat ziarah ke blognya tadi rupanya dia udah mau menikah (kira2 nama sy ada ato ga dalam daftar nama undangan? Hikhikk… Apapun, semoga dikurniakan pasangan yang Allah redha buatmu). Mesti sibuk nak urus pernikahannya.

 

 

Ketiga dan keempat kuberikan pada Akhi Agus dan Akhi Rief, teman blogger yang saling mengenali antara satu sama lain di dunia nyata ni. Mereka banyak berkongsi tips2 dan masukan tentang dunia teknologi.  Teruskan usaha murni kalian berdua…

 

 

Kelima dan keenam buat Akhi Syamrie dan Akhi Shattir yang diblog mereka berdua juga banyak ilmu yang bermanfaat dikongsikan oleh adik2ku ini. Keduanya masih mengutip mutiara2 ilmu di balik butir2 pasir di tanah Mesir. Semoga sekembalinya kalian berdua kelak ke tanah air bersama semangat juang yang tinggi sebagai pemimpin. Ngaji sesungguh, dik!

 

 

Ketujuh kuberikan pada teman blogger yang baru kukenali setelah ziarah pertamanya ke blogku, Akhi Putra. Semoga award ini menjadi penyemangat untuknya terus menulis dan berkongsi ilmu di dunia maya.

 

 

Kelapan dan kesembilan pula buat Akhi Fahrisal dan Akhi Miftah. Blog dan tulisan mereka punya keunikan tersendiri. Semangat untuk terus menulis buat kalian berdua…

 

 

Dan yang terakhirnya (bukan berarti dia ditangga terakhir tapi kesepuluh ini ada istimewanya) buat teman blogger yang juga pengkarya yang punya bakat besar dalam dunia penulisan, Akhi Hilal Asyraf. Tazkirah2 yang disampaikan secara santai melalui blog Langit Illahinya sungguh2 memberi kesan di hati. Karya2nya (baik cerpen maupun novel) memang menandingi kualiti penulis ternama dan berpotensi tinggi mengukir nama dalam dunia penulisan (terutama berbentuk islamik). Memang versatile teman yang sorang ni, tak percaya silakan ziarah blognya.

 

 

AlhmduliLah selesai sudah amanah yang satu ni… Lega pula rasanya dah dapat tunaikan janji pada si pemberi award. Walaupun ambik masa lama nk siapkan dan beberapa kali laptop tuaku ni mogok dan protes tapi kugagahkan jua untuk menunaikannya. Award ini bukan sekadar tanda penghargaan tapi juga sebenarnya mengeratkan lagi silaturrahim antara teman2 blogger😉

14 Comments leave one →
  1. February 22, 2009 3:01 pm

    terima kasih banyak2 akak atas penghargaan…

    ada dua tanda penghormatan…

    antara letak awal, atau letak paling akhir..

    kalau letak tengah2, mungkin kena himpit…

    ha ha..

    joke2..

    May ALLAH bless u akak..


    hihii..esok2 terma award atas stage plak.
    amin..

  2. February 22, 2009 3:04 pm

    Waduh Mbak….koq dikasih Peer lagi sih????
    Tugas kuliah dan di kantor saya saja udah numpuk dan belum selesai saya kerjakan….😦

    Nanti saja saya kerjakan Pe Er nya ya Mbak….

    Thanks atas Awardnya….minggu ini saya udah dapet 2 AWARD ne….😀

    Dari Tengku Baka dan Mbak Qurratul ‘Aini….:D

  3. February 22, 2009 4:24 pm

    Lapor Mbak, PR nya udah saya kerjaakan….😀
    Laporan selesai….😀


    tuch kan…selesai juga akhirnya😉

  4. February 22, 2009 9:32 pm

    assalamualaikum.syukran.smg amal baik kt sntiasa mndpt rdha drinya.amin..doa2kn kjyaan sym sni..ingt cita2 kt.hi3


    wa’alaikumussalam…
    amin..amin..amin ya Rabb..🙂
    insyaalLah akk x pernah lupa cita2 kita. moga2 tertunai

  5. February 23, 2009 9:18 am

    waaahh…. PR yang dulu aja belum sempat dikerjakan… malah dapat lagi… makasih ya ukhti…… jadi punya dua PR neh… hehehe segera mungkin saya kerjakan….hehehe Terimakasih….😀


    kapan2 ajha..🙂

  6. February 23, 2009 9:30 am

    Assalamualaikum ya ukhti….
    terima kasih atas award yang diberikan pada saya…
    PR nya akan segara saya kerjakan….:-D


    wa’alaikassalam..
    insyaalLah..😉

  7. putra purnama permalink
    February 24, 2009 4:12 am

    Syukron jazilan atas awardnya..
    Good luck n ma’annajah

    Putra
    http://www.putrapurnama.wordpress.com


    ‘afwan..🙂

  8. February 24, 2009 2:39 pm

    Lapor!!! PR kedua sudah selesai aku kerjakan, Laporan Selsai!! hehehe


    laporan diterima!!
    well done! good job! (hehe)

  9. putra purnama permalink
    February 25, 2009 12:02 pm

    hah ?!?
    ‘afwan ?? maksudnya mb ?


    ditampi=diterima
    kanthi=dengan
    raos=senang
    penggalih=hati🙂

  10. February 26, 2009 11:00 pm

    bagus bagus
    allhumman syurlil muslimina fi filistina fil iroq wa fi kulli makaaaaan


    Amin…Amin.. Allah humma amin..🙂

  11. March 2, 2009 6:47 am

    Akhirnya, tertunaikan juga peer dari Mba. Meskipun dua hanya berbalas satu, semoga Mba ‘Ain tidak kecewa. Syukran jazilan atas award-awardnya. Semoga semakin erat jalinan silaturahim antara kita semua. Amiin…


    alhmdulilLah…
    ‘afwan.. (awardnya ga ada trofi..hihii..)
    amin..amin..amin ya Rabb..

  12. March 6, 2009 9:02 am

    assalamu’alaikum warohamtullah.
    Waaah, afwan baru sempat silaturrohim lagi, selamat atas awardnya, semoga bermanfaat dan memberi semangat berbagai manfaat..


    wa’alaikassalam warahmatulLahi wabarakaatuh🙂

    seneng kok dapet kunjungan akhi😉

    semoga kita istiqomah ngeratin (mengeratkan) ukhuwah, ukhuwah filLah..🙂

  13. March 6, 2009 9:03 am

    Assalamu’alaykum….

    Afwan baru bisa berkunjung, Jazakillah Khoir ukhty sayang atas Do’a dan award nya.

    Berkaitan dengan pernikahan, ana memang tidak undang siapa-siapa kecuali saudara-saudara dan tetangga sekitar tak lebih.

    Ana sudah dapat PR itu di http://mahfuzhoh.wordpress.com/2009/01/29/alhamdulillah/
    Tadinya juga mau tulis blog anti tapi ana buka URL yang ana save ga bisa2…. Afwan yaaa… ^_^


    wa’alaikissalam warahamtulLahi wabarakaatuh..

    seneng sekali dikunjungi ukhti mahfuzhoh😉

    ga apa2 kok, yang penting majlisnya udah selese. moga2 Allah pelihara rumahtangga ukhti dan segera bergelar ibu😉

    udah sy kunjungi balik blog ukhti sekalian baca tulisan tentang awardnya. syukran ya.. ga apa2 kok, lagian niat utama ngasih award bukan untuk dikerjain pe-ernya tapi sebagai tanda penghargaan sy buat teman2 blogger sekalian mengerat silaturrahmi antara kita🙂

Trackbacks

  1. Akhirnya!!! - Sains, Sastra dan Religi

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: