Skip to content

Kubalas jua dengan ‘mawar’

January 24, 2009

AlhamdulilLah… Masih bernafas lagi rupanya aku pada hari penghulu segala hari ni (Jumaat, 23 Januari 09). Tadi sempat aku hampir2 hilang sabar dengan laku seorang pelajar di kelasku (memang setan tu x tinggal duduk diam). Dalam senyum, kuhalau dia keluar (atau dalam bahasa lebih lembut lagi, ’minta’) kelas dengan cara yang sebaik2nya. Nasib baik dia tak keluar walau banyak kali kuminta. Keengganannya bukan sebab degil (pastinya) sebab aku dapat mengesan riak kesal di wajahnya. Suasana yang sebelumnya ceria bertukar sepi seketika. Terganggu juga la moodku sekejap mengajar. Agak tidak adil untuk yang lainnya. Sempat kutarik nafas dan memujuk diri untuk beralah. Dia akhirnya kuminta kembali ke tempat duduknya selepas berpesan itu dan ini. Semampunya (maklum, amarah ni kalau gagal dijinak, buasnya ngalahkan serigala) pesan kusampaikan dengan tidak mencalarkan egonya tapi berharap akan menundukkan egonya (walau sedikit). Bukankah begitu yang sepatutnya laku seorang murid kepada gurunya? Bukanlah menagih hormat tapi amanah di bahuku untuk mendidik perlu kutunaikan.

 

Sebelum mengakhiri sesi pengajaran dan pembelajaran, dia kujadikan bahan untuk rumusan pembelajaran pada hari itu. Kerana subjek yang kuajar adalah pendidikan sivik untuk kelas itu (yang kuertikan pada mereka sebagai ’kesedaran’), maka tindakannya yang diluar sempadan kesedaran kukaitkan dengan pembelajaran kami. Sekecil-kecil perkara yang berlaku di dalam kelas sebolehnya kumanfaatkan, apalagi yang besar sebegitu. Moga itu akan membuatkan mereka lebih ingat.

”Cikgu marah sebab cikgu sayang…”, kutinggalkan kelas mereka dengan ’mawar’ ini🙂 Moga ia akan sentiasa kembang dan mengharum dalam jiwa mereka.

 

Moga Allah Ta’ala sentiasa membimbingku dalam mendidik jiwa manusia…

9 Comments leave one →
  1. January 24, 2009 7:57 am

    Ini merupakan perilaku yg perlu dicontoh oleh para Cik Gu yang lain….😀

    BismilLah… Assalamu’alaikum warahmatulLahi wabarakaatuh..
    yang baik itu tetap aja datangnya dari Allah Ta’ala, dan yang buruk itu adalah kerna kejahilan sy sendiri (semoga Allah swt berkenan membimbingku).
    syukran udah sudi membaca tulisan sy yang masih banyak cacat celanya ini. mohon teguran dan nasihat dari akhi

  2. January 24, 2009 8:12 am

    Oiya Mbka, bolehkah saya membuat tautan link untuk blog Mbak yang atu ne….😀
    Alhamdulillah saya dengan cepat bisa menemukan jejaknya Mbak di blog saya barusan….😀 Tapi hrs Log In dulu baru ketemu jejaknya….😀
    Hemmmm,jejak Mbak susah untuk dikenali karena telah sersapu oleh angin yang berhembus….😀

    Oiya, profesinya Cek Gu juga yach????

    AlhmdulilLah ya silahkan.. monggo..!!
    sy juga udah tautin linknya akhi (maaf, sy lupa minta ijin😦 )
    semoga ada manfaatnya.
    bukan Cek Gu kok, tapi cikgu (hehehee… bercanda). tapi itu ‘juga yach’ itu artinya akhi juga guru?
    syukran udah sudi mampir lagi🙂
    semoga berkah Allah sentiasa terlimpah buat akhi

  3. January 24, 2009 3:54 pm

    Anak didiknya bandel-bandel ya Ukhti….? sabar ya…. hehehehe

    bandel itu artinya apa? nakal (naughty) ya? hehehe… ya kalau nakal memang nakal, namanya juga anak didik. kadang nakalnya itu hanya untuk narik perhatian bu gurunya ini😀 (hikhikk…)
    insyaalLah berbekal sabar ke sekolah nich
    😀

  4. January 25, 2009 7:25 am

    bismillah…sebuah pengajaran terbaik kak…

    “kmarahan cikgu mrupakan tanda sayangnya pada murid didik, semoga dapat beristiqomah, dan kesabaran slalu menyertai anda…” amien

    AlhmdulilLah…akk sekadar mampu memohon agar mendapat bimbingan dari Allah Ta’ala dalam mendidik pelajar2 akk. syukur padaNya, kesabaran masih mampu akk pertahankan dalam jiwa yang ada saatnya goyah.
    doa adik akk nantikan selalu, doa orang2 soleh🙂
    semoga Allah swt memberkatimu selalu, dik.
    .

  5. January 26, 2009 1:24 pm

    memang, kesabaran adalah kunci dari hidup ini…
    apalagi menghadapi murid/siswa🙂

    alhmdulilLah… bener akhi… apalagi kalo berurusan sama yg namanya ‘manusia’, banyak amat fiil/karenah…
    doakan sy istiqomah🙂
    syukran udah sudi mampir n ninggalin ‘ole2’ buat sy. semoga bermanfaat buat semua
    😀

  6. January 28, 2009 2:15 am

    Iya, saya Cek Gu di University….😀
    Mbak sendiri….Cek Gu di Pesantren yach????

    Kapan kita buat acara reuni sesama Cek Gu seasia tenggara????
    Heeee….😀

    setahu saya (sok tau aja. hihii..), kalo yang mengajar di universitas itu dipanggil dosen, iya kan?? saya mengajar anak2 seusia 16 tahun🙂
    reuni? iya yach?! hehehee…

  7. January 28, 2009 6:02 pm

    Memang sih kalau di Univeristy panggilannya Pak Dosen, tapi biar sama gelar kita…. Anda Cek Gu dan sayapun Cek Gu….😀
    Biar ada kesamaan gitue….He….

    Cek Gu sama dengan Tenaga Pengajar kan???? ….😀

  8. January 29, 2009 11:35 am

    Assalamu’alaiki…masyaALLAH…hampir sama nih nama kita…sukses selalu…ditunggu ziyarohnya…


    wa'alaikissalam..iya yach!!
    barakalLah... syukran atas kunjungannya..

  9. January 30, 2009 10:46 am

    cikgu itu apa ya?
    afwan gak tau… guru kah?


    pinter!!! cikgu=guru
    bertanya itu kunci ilmu, kan?

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: