Skip to content

Jangan mencari terlalu sempurna

October 31, 2008

Titipan email seorang teman ini (meski sebelumnya aku dah pernah membacanya cuma lupa sumbernya) membuat aku terbelasah terpukul. Kena sangat dengan sipi2 tepatnya kat batang idung aku (huhuuuu..!!). ‘Jangan mencari terlalu sempurna’- aduh!! Aku jadi tersipu malu sendirian mengenang diri mencari sempurna, macamlah diri sempurna sangat.

“Terbinakah kesempurnaan tanpa menerima dahulu kekurangan? Terimalah dulu kekurangan kemudian sama2 membina kesempurnaan”- beginilah kurang lebih kata2 sorang teman padaku sedikit masa dahulu saat aku ‘mengunjungi’nya meminta nasihat dan dia tak pernah mengecewakan hajatku. Terima kasih, dik…(andai saja dirimu terbaca tulisan akak yang ni).

Di sini ku’bingkai’kan bait2 email yang kuterima dari temanku yang seorang ini (yang tak tahu pun situasi yang kuhadapi kini tapi mungkin nalurinya dapat menangkap keporak porandaan haru biru kelabu hatiku saat ini).

 

Jika kamu menadah air biarlah berpada, jangan terlalu mengharap pada takungannya dan janganlah menganggap ia begitu teguh… . cukuplah sekadar keperluanmu… . Apabila sekali ia retak… . tentu sukar untuk kamu menampalnya semula… . Akhirnya ia dibuang… .

 

Sedangkan jika kamu cuba memperbaikinya mungkin ia masih dapat dipergunakan lagi… . Begitu juga jika kamu memiliki seseorang, TERIMALAH seadanya… . Janganlah kamu terlalu mengaguminya dan janganlah kamu menganggapnya begitu istimewa… . Anggaplah dia manusia biasa. Apabila sekali dia melakukan KESILAPAN bukan mudah bagi kamu untuk menerimanya… . akhirnya kamu KECEWA dan meninggalkannya.

 

Sedangkan jika kamu MEMAAFKANNYA boleh jadi hubungan kamu akan TERUS hingga ke akhirnya… .

 

Jika kamu telah memiliki sepinggan nasi… yang kamu pasti baik untuk dirimu. Mengenyangkan. Berkhasiat. Mengapa kamu berlengah, cuba mencari makanan yang lain.. Terlalu ingin mengejar kelazatan. Kelak, nasi itu akan basi dan kamu tidak boleh memakannya. Kamu akan menyesal.

 

Begitu juga jika kamu telah bertemu dengan seorang insan… .. yang pasti membawa KEBAIKAN kepada dirimu. MENYAYANGIMU… MENGASIHIMU… Mengapa kamu berlengah, cuba MEMBANDINGKANNYA dengan yang lain. Terlalu mengejar kesempurnaan. Kelak, kamu akan KEHILANGANNYA apabila dia menjadi milik orang lain, kamu juga yang akan MENYESAL

 

 

 

5 Comments leave one →
  1. Alex permalink
    October 31, 2008 10:52 am

    ketika kita bisa menerima pasangan kita apa adanya…….itulah cinta🙂


    sulit, apalagi endingnya kita sendiri ga jelas. tapi nikmat berusaha itu pasti akan membahagiakn walau ketika itu hati telah rawan

  2. hatimerdeka permalink
    November 2, 2008 10:32 pm

    sampai bila nak bermadah pujangga…menaip berjela2..hanya berani meluah rasa dihujung pena..

    ayuh..tinggalkan sebentar..mari bersama mengorak langkah mendepani cabaran sebenar..agar kiat bisa meniali langit itu tinggi atau rendah (^_^)


    hehheee.. dia ni laaa!!! tengah bertatih dah la ni. dlu lari pecut tersadung, sekarang kena bertatih nk bangkit semula. so agak slow la

  3. tintaHati permalink
    November 9, 2008 12:58 pm

    Sedap kata-kata ini. Utk dikunyah lumat intinya oleh setiap pembaca….🙂


    sekadar berkongsi apa yang pernah dikongsikan pada sy. moga saja intinya memberi manfaat pada kshtn rohani

  4. January 8, 2009 9:38 am

    kata-kata yang sangat bermakna untuk kita..
    lama tak berkunjung kemari ternyata banyak tulisan yang bisa dijadikan suatu renungan untuk kita semua…


    alhmdulilLah… Allah masih mengurniakan nikmatNya agar sy masih bisa menulis di sini. semoga kita terpelihara dari perkataan yang sia2🙂

  5. January 8, 2009 3:38 pm

    Ehem…ehem…. sungguh kata-kata yang penuh makna dan nasihat …


    alhmduliLah…

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: