Skip to content

Isteri Kuat Berleter

July 3, 2008

Ter’tubik’ airmata menahan tawa sepanjang jua seusai membaca titipan email yang kuterima beberapa hari yang lepas. Bukan sekadar lawak semata, tapi ada pengajaran yang tersirat di sebalik bait2 penceritaan yang mengundang tawa ini. Kubingkaikan pula di ruang ini buat tatapan pembaca sekalian. Sama2 kita renungkan…

Begini ‘bunyi’ emailnya:

Kpd bakal2 suami & suami tak lupa juga kpd isteri2 & bakal2 isteri..
‘Betoi ka hang ni dah tak larat dengaq bini hang berletiaq?’
Si suami ni rasa tak tergamak nak buat apa yg Hj. Ahmad tu suruh. Tapi bila tiba di rumah saja, si isteri terus berleter,

‘Orang lain pun sembahyang Jumaat juga tapi tak ada lah balik sampai lewat sgt. Awak ni merayau ke mana? Lain kerja tak ada, asyik merayau, merayau, merayau. Cubalah ingat sikit org kat rumah ni.’

Oleh kerana tak tertahan dgn leteran si isterinya ni, si suami ni pun nekad nak buat apa yg Hj. Ahmad ajar pd dia tadi.

Ada seorg suami yg hidupnya tertekan kerana isterinya kuat berleter. Setiap hari isterinya akan berleter tak kira masa. Balik kerja lambat 1/2 jam, berleter. Bangun tidur lewat, berleter. Rumah berselerak sikit, berleter.

Oleh kerana dah tak tahan dgn leteran isterinya, si suami berjumpa dgn Hj. Ahmad, imam di kampungnya selepas Solat Jumaat. Hj. Ahmad ni memang terkenal dgn warak & kepandaiannya mengubat pelbagai penyakit.

Bila diceritakan oleh si suami tentang perangai isterinya, Hj. Ahmad ni tersenyum & bagitau pd si suami,

‘Betoi haji. Saya minta tolong sgt pd pak haji ni’.

‘Kalau macam tu, hang bagi ubat ni kat minuman bini hang, biaq dia tidoq lena. Lepas tu hang pi buang dia kat dlm 1 lubang yg dlm..’

‘Itu saja ke haji?’

‘Itu saja. Hang pi buatlah apa yg aku suruh. Tapi hang jgn menyesal di kemudian hari.’

‘Terima kasihlah haji, tgklah nanti mcm mana’.

Waktu maghrib tu, lepas saja selesai sembahyang, si suami ni bancuhlah ubat yg diberi oleh Hj. Ahmad tu tadi. Dia pun beri kat isterinya. Si isterinya pun sambil mengambil air itu sempat lagi berleter,

‘Ni buat-buat baik ni adalah sebabnya tu. Mesti ada hati nak tambah bini lagi. Tu yg konon-konon buat baik ni’.

Selesai saja minum air tu, si isteri terus tertidur tak sedarkan diri. Si suami pun angkat si isteri ni tadi & bawa ke belakang rumah. Di sana ada sebuah perigi buta yg dah 20 thn tak di gunakan. Sampai kat perigi buta tu, si suami ni pun terus campak isterinya ke dlm. Si suami pun pulang ke rumah.
‘Haji, saya rasa menyesallah haji sebab buang isteri saya dulu. Blh tak saya dptkan balik isteri saya tu?’.
Si suami pun tanpa berlengah terus balik ke rumah, ambil tali pjg & terus pergi ke perigi buta tempat dia mencampakkan isterinya 3 hari yg lepas. buta tu. Selepas saja selawat 3 kali, si suami tu tariklah bini dia naik ke atas. Selepas habis tali tu ditarik ke atas, tiada isterinya keluar.

Keesokkan harinya, si suami ni rasa aman. Tak ada org berleter dia bangun lewat. Balik kerja pun tak ada org berleter. Dia rasa selesa duduk di rumah.

Masuk hari ke 2, si suami ni rasa lain macam. Rasa rindu pulak pd leteran isterinya. Dia da mula rasa gelisah. Sepjg hari tu asyik teringat aje pd isterinya. Masuk hari ke 3, si suami tahu dia tak boleh hidup tanpa isteri dia. Selepas saja solat Maghrib kat masjid, dia pun berjumpa dengan Hj. Ahmad.

‘Itulah hang. Aku dah bagitau kat hang. Kalau hang nak buat, jgn menyesal. Laa ni aku pun tak tau apa nasib bini hang. Aku nak tolong pun aku tak jamin bini hang selamat atau tak. Tapi hang blh pi cuba. Mlm ni juga, hang kena pi tempat hang buang bini hang tu, hang bawa sekali tali panjang. Hang campak tali tu masuk ke dlm lubang tempat hang buang bini hang, lepas tu hang selawat 3 kali. Lepas selawat 3 kali, hang tarik tali tu ke atas. Hang cuba 3 kali. Kalau lepas 3 kali pun bini hang tak keluaq, maknanya bini hang dah mampuih la.’

Sampai saja di perigi buta tu, si suami tu terus mencampakkan tali ke dlm perigi

Si suami cuba buat kali yg ke 2. Kali ni dia selawat 7 kali pulak. Tapi usahanya masih hampa. Si suami ni pun mulai risau.

‘Dah mati ke bini aku ni?’Si suami cuba buat kali yg ke 3. Kali ni dia selawat 11 kali. Bila di tarik tali tu ke atas, dia terasa berat. Hati si suami begitu gembira. Selepas habis tali tu ditarik ke atas, yg keluar dari perigi tu bukan isterinya tapi 1 jembalang yg berbulu amat lebat.‘Siapa kau ni? Mana bini aku? Celaka lah kau kalau kau makan bini aku!’Jawab si jembalang tu,

 

 

 

‘Aku ni penunggu perigi buta ni. Dah bertahun aku duduk kat sini. Tapi sejak bini kau dtg, aku jadi tak senang duduk. Hari-hari, pagi, ptg, siang, mlm asyik berleter, berleter, berleter. Aku sampai naik berbulu 1 badan. Aku dah tak tahan. Aku nak pindah perigi tempat lain. Kalau kau nak bini kau, kau ambillah dia kat bawah tu. Aku pun dah tak tahan lagi dah’.

Hah? Moral of the story? Jembalang pun tak tahan dengor org yg suka berleter tau!!

No comments yet

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: