Skip to content

Berkunjung lagi…

June 23, 2008

Baru2 ni aku ‘mencuri’ waktu lolos keluar dari ksibukan kje kat opis (sibuk la sgt!! Hahhaha..) utk mnziarah anak2 kat sekolah. Byk citer yg dibekalkan selama 2 hari kat sn, citer anak2 maupun dari teman2 di sek praktikalku itu.

Sampai2 je aku terus mghubungi tok guruku sepanjang pertapaanku mgutip butir2 ilmu di sn.

 

“Kak Teh kat parit buntar ni (aku lupa nm sekolah yg disebut)… Kena buat persiapan utk hari puteri esok. Kenapa x bgtau Kak Teh nk datang?”, frust…

“Ye ke? Ingatkan Kak Teh ada kat sekolah. Xpe la, lain kali saya dtg jmpa Kak Teh”, hajat nak menuntut semula petua2 yg masih berbaki tu trpksa di’pospon’.

 

Sembang2 ngn Kak Su kat bilik guru sementara mncari waktu yg sesuai menunjukkan muka kat anak2.

 

“Masuk la kelas Kak Su. Kak Maryani cuti bersalin, ustaz baru tu plak tak datang hari ni”, aku sengih cuma. Peluang mcm ni la yg aku tunggu, kena sgt rezki datang hari tu.

 

“Bila waktu Kak Maryani?”

 

“Sebelum balik”, senyum lagi

 

“Kena tya Kak Yati dulu kang kena marah plak masuk kelas xbgtau”

 

“Kak Yati suka lagi ada la”, dah tau sangat dah pun yg tu sb budak2 pyh nak control klu xde cg dlm kelas.

 

Lps mghubungi Kak Yati utk memastikan kedudukan gridnya tika itu, bersama Kak Su aku meninggalkan bilik guru, kbtulan dia pun ada kls time tu.

Sembang2, tya khbr, tya prkmbgn sek, tya prkmbgn dsplin anak2…

 

“Hermm… Mcm tu la juga…”, ada keluhan dlm nadanya. Kesian Kak Yati.

 

“Nak masuk kelas elok sgt la. Ingat lagi ke waktu kelas?”

 

“Sy masuk kelas Kak Maryani, 2R2 Kak Yati. Kls sy kan Muiz ambik…”

 

“Ooo… Xpe la, masuk la”

 

Tengah sembang2 tu tetiba Suraya, slh sorg studentku dari 2R8 datang memulangkan marker Kak Yati.

 

“Ehh… Ustazah… Bila ustazah sampai…? Ustazah, nak salam”, soalnya bersama permintaan sambil menghulurkan tangan, maklum saja malas nak tanggal kasut masuk ke bilik penyelia petang. Aku mghmpiri pintu. Kak Yati tersenyum.

 

“Hah, tu berkat Kak Yati bagi mgajar PI kan?”, aku turut tersenyum.

 

“Ustazah masuk la kelas kami…”, pintanya. Kulihat ada buku ditangannya.

 

“Skg masa apa?”

 

“Sains”

 

“Lorrr… Sains kena masuk makmal la. Cg kamu kan ada…”

 

Time tu Kak Yati pun bersiap2 keluar, ada kelas pastinya.

 

Sembang2 jap ngn Suraya kemudian aku kembali ke bilik guru. Tak lama duduk bersembang ngn sorg tenaga pengajar kat sana, anak2 dari 1R5 plak menjenguk. Terpandang wajahku, mereka menyerbu. Sebelum sempat yang lain2 menyusul n membingitkan bilik guru yg kerap lengang tu, aku mengajak mereka bercakap di luar.

 

“Cg, Suhaimi dah tak ponteng macam dulu dah”, ini cerita pertama yg kuperoleh. Rs seperti ada sstu yg dingin menyiram hati kecilku. Bagaimana tidak, anak seorang itu pernah hampir2 membuatkan aku hilang sabar. Berkat sesi solftalk antara kami suatu ketika dahulu kuperhatikan membawa sedikit perubahan padanya. Berita ‘ketidakpontengan’nya lagi tu membuatkan aku benar2 rasa seronok.

 

Lepas tu, ku’update’kan diri dgn keputusan peperiksaan mereka baru2 ni.

Masing2 pnya jwpn yg berbeza. Ada yg naik, ada yg turun…

 

Kesempatan melepas rindu dgn anak2 dari 2R2 pula lain citernya.

 

“Hanif, Suraya & Salwa yang cg pernah denda dlu dapat keputusan yg baik”, begini aku dikhbarkan. Waktu tu nama2 yg disebutkan td masih kat surau utk solat asar.

 

“Iyer..??!! Kalau tau mcm tu, satu kelas cg denda sanding depan kelas”, terimbas kembali saat2 pendendaan tu. Mmg aku frust giler dgn result ketiga2 diorg ni time tu. Sebelum membincangkan soalan2 ujian, kubasuh ckup2 ketiga2 mereka termasuk yg lain. Mmg sgt berkesan, buktinya luahan yg dititip pada ‘surat cinta’ diorg. Segala rasa x puas hati diluahkan pada sekeping kertas yg mnjadi harta berharga buatku skg.

 

Byk lagi sebenarnya sampai tak terluah. Lepas jg rindu dgn diorg. Cuma dgn kelas2 lain xsmpt nak jmpa lama, harap2 xde yg berkecik hati. Kalau saja tubuh ni blh difotostat…

No comments yet

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: