Skip to content

Katak puru?!?!

June 4, 2008

Sekali rasa boleh tahan. Ermmm… Ada rasa masam, manis dan sedikit kelat. Pembaca sekalian pernah makan ke katak puru? Selama hidup, ni la pertama kali aku melihat dan merasanya sendiri. Teman-teman serumah sepakat dengan tahap kesedapannya, tambah2 bila katak puru yang dah masak dicicah pada cicah khas (yg pasti ada cmpuran asam jawa).

Heheee… Sebenarnya katak puru tu nama panggilan sejenis buah yg ala2 asam jawa. Bezanya katak puru ni kulit yang melekat pada isinya dimakan, asam jawa pula isi yang melekat pada bijinya yg dimakan. Bentuknya seperti asam jawa cuma lebih lebar dan sedikit leper. Kata Ina, nama lainnya ‘nam-nam’. Antara khasiatnya air rebusan pucuknya mnjadi penawar bg kesukaran membuang air kecil (menurut pembacaanku sebentar tadi). Katak puru, kelakar jer bunyinya. Teringat sejenis kuih tu, rasa & bentuknya tak secocok langsung dengan namanya, ‘serabai’. Hwahahhaha..!! Macam mana ntah dapat nama tu, lu pikir la sendiri! Assalamualaikum! (kihkihh..!!)

4 Comments leave one →
  1. hatimerdeka permalink
    June 4, 2008 2:07 pm

    lanie…org makan tak kira nama,tue yg penyakit pun pelik2.cucur kodok,cucur badak,kuih tahi itiik,batang buruk,katak puru..penin2

  2. qurratulaini permalink
    June 5, 2008 1:58 pm

    jangan lupa telinga keling yer..;P

  3. haszurah permalink
    September 17, 2011 7:21 pm

    kenangan lama mengimbau kembali saat di kampung di rumah nenek..bila sampai je rumah nenek bukan nenek yang ku cari tapi pokok nie haa..dia klu dah masak warna kuning..terliur bila teringat..kih..kih..rasenya ‘ nam nam ‘ name buah nie..

  4. nurul permalink
    March 27, 2012 11:37 am

    HUHUHUHUUUUU..trliur den d buetnyeeee..sodap nie kalo d cicah..fuhhh..sodap…terliuurr…


    hehehe..btull..sedapp..

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: