Skip to content

1st hand story

June 4, 2008

Seakan x percaya berpeluang mendengar 1st hand story daripada seorang mangsa serangan 11 September baru2 ni. “The Last Survivor To Leave the WTC on 9/11” – membaca tajuknya je cukup membuat atiku diasak rasa nk tau isi ceramahnya. Disampaikan oleh  William Rodriguez, seorg yg aku rs ckup bijak mengolah ceritanya.  Wpun menganuti agama lain tp beliau x kekok berhdpn dgn audien yg majoritinya beragama Islam. Berbangsa Latino, pnceramah seorg yg sgt mesra dan jelas kerendahan dan keluhuran hatinya. Berusia dlm lingkungan awal 50an, beliau telah berkhidmat di World Trade Center (WTC) sbg pnjaga bangunan selama 19 tahun. Beliau antara individu yg arif tentang selok belok dalam bangunan yang menjadi antara bangunan pencakar langit yg mahsyur suatu ketika dahulu itu. Dan menariknya jg mgenai beliau, antara 5 org individu yang memegang master key bangunan tu, dialah antaranya.

Memulakan sesi prkongsian pglmn dengan bertanya pd audien bgmn pnmpilannya dgn baju batik yg dikenakan sbb mlm tu pertama kli beliau memakai baju batik, spnjg sesi crmh diisi dgn lagak2 yg agk mncuit hati. Audien x ‘dibenarkan’ dibuai ksdihan apabila smpi pd part2 sedih krna beliau bijak mgundang semula tawa audien dalam keadaan air mata mula bergenang di tubir mata. Di sini kupersembahkan 2nd hand story pglmn beliau (mgkn ada yg kurang tp xde tokok tambah mahupun mitos  dr pihak penulis. Hihiiii…).

 

Ari tu (11 september 2001), dia spttnya cuti tp pg tu spervisor dia kol suh dtg keje gak. Nak x nak dia dtg gak la wpun dia mmg nk rehat je ari tu. Dtg keje lak lewat ari tu x spt ari2 biasa. Pastu lg peliknya ari tu, klau slama dia kje dia akan mulakn keje kat tgkat atas (dia buat keje cuci bangunan-lebih krgla), tp aritu dia mulakan keje kat basement. Bgunan tu sbnrnya ada 6 tgkt basement. Maaf aku terlupa dia kat basement ke brp, tetiba berlaku satu letupan kuat dari tgkat bawah yg membuatkan dirinya terlambung ke udara. Letupan dari tgkat bwh bgnn tu la titik permulaan kronologi peristiwa hitam tu. Yang pasti cerita mengenai letupan dari tgkat bwh ni x pernah dilaporkan dalam mana2 akhbar malah laporan suruhanjaya (The 9/11 Commision Report x slp aku tjuknya kmdn dibukukan. Pncrmh turut mnunjukkn pd audien buku tersebut) yang ditubuhkan tuk menyiasat serangan tu pun x melaporkan kejadian tu. Letupan demi letupan didgr stlh letupan kuat tu. Setelah itu kedengaran pula satu lg letupan yg sgt kuat yg xpernah didgrnya seumur hidup dari tgkat atas, disusuli pula bunyi retakan bangunan. Dalam situasi cemas tu, beliau x terus melarikan diri keluar dari bangunan. Beliau berlari ke tgkat atas dan bertemu dgn sorg mgsa yang mendepakan tgnnya ke dpn (likes a zombie, katanya mengundang tawa audien) dan berjalan tanpa arah tuju sambil berkata ‘explosion’2’. Kulit kedua2 tangannya tersiat dan terjuntai di hujung jari (bayangkan je sorg yg menanggalkn sarung tangannya tp x tertanggal terus, mcm tu la rpnya). Beliau cuba meminta org2 yg ada di tgkt tu yg masih dalam keterkejutan untuk membantu lelaki tu tp xde sapa yg nak tlg. Beliau cuba mencari sstu tuk membalut tbuh llki td yg dalam kejutan. Lepas membalut tubuh llki berkulit hitam tu dgn tuala, dia mengendongnya smbil mengarahkan yg lain2 mgikutnya kluar dr bgunan tu melalui sebuah lorong bwh tanah ke bangunan sblh yg mgkn lbh slmt. X ramai yg tau mengenai lorong tu.

 

Bila dia berjaya kluar bersama kumpulan pertama yg dislmtknnya, di luar spvsornya tgh mnunggu. Dia cuba mengajak sesiapa yg diluar tu termasuk spvisornya tuk masuk semula menyelamatkn yg lain2 tp dia ggal malah spvisornya sdri mghlg keras dia msuk semula. Dalam pada itu, suara dari walkie-talkie pasukan pyelamat kedgrn mlaporkan sebuah kapal terbang berada dlm bgnn. Pantas beliau mndongakkn kplanya ke atas. Antena besar yg berada di puncak bangunan tdk kelihatan, apa yg menerpa pandangan cuma kepulan asap hitam. Rpnya letupan kuat yg didgrnya dr tgkt ats bgnn tu rpnya terhasil bila kapal terbang tu merempuh bangunan. Dgn rs kemanusiaan yg tinggi dan memikirkan rakan2nya yg lain memerlukan bantuannya, dia berkeras jg tuk masuk semula.

 

Beliau skli lg mggunakan lorong tu tuk masuk ke dalam bangunan. Bila sampai, beliau trjmpa dgn sorg anggota pyelamat yg bertanya siapa yg ada mster key bgnn tu. Empat pemegang master key WTC merupakan antara org terawal yg meninggalkan bgnn tu tuk menyelamatkan diri, yg tggk cuma dia sorg. Bersma anggota pyelamat tu la dia memulakan kerja2 pnyelamatan. Sblm tu, beliau cuba mendapatkan bantuan dari bilik khas yg dinamakan Emergency Control Center (ECC-harap2 aku x tersilap). Bilik ni diwujudkan tuk memantau seluruh bangunan terutama time2 kcemasan. Mgimbau sdikit sjrh WTC (menurut pncrmh), pada tahun 1993 bangunan pncakar langit ni pernah mgalami satu serangan bom mnyebabkan pihak berkuasa bangunan mewjdkan ECC. Apa yg mncurigakan, wpn byk kali pntu bilik tersebut diketuk bagai nk roboh tp xde sorg pun yg kuar. Hari tu bilik tu rpnya kosong dan ini x spttnya berlaku. Bilik tu x blh dibiarkan kosong. Tanpa bantuan dari pgwai2 yg spttnya bertugas di ECC, menggunakan tangga kcmasan, beliau bersama anggota2 penyelamat yg dtg mgarahkan pkerja2 bgnan kluar myelamatkn diri. Agak mgecewakan apabila anggota2 pyelamat tu pun mcm x tau nk buat apa dlm stuasi cemas mcm tu. Beliau smpt smpi ke tkat 39 je bila bunyi runtuhan mula kdgrn di tgkt atas. Byi teriakan meminta tlg kdgrn bersama byi2 letupan dan runtuhan. Bangunan tinggi tu mula terasa bergoyang. Beliau berlari turun semula sbb bgunan tu seolh2 nk rebah. Smpi di tgkt bwh, beliau dpti kwsn tu dh dikerumuni org ramai trmasuk pihak2 mdia. Belum smpt kluar ke kwsn yg lbh slmt, kdgrn bnyi kuat di blkgnya. Anggota polis yg berkwl berteriak ‘don’t look back!!!’ byk kali kpdnya. Bila diarahkan ‘don’t look back’ tu, apa lg… Dia pun berpaling ke blkg. Apa yg dilihatnya mnjadi memori yg x pernah padam dari memorinya sehingga kini. Runtuhan di hdpnnya membawa bersama mgsa2 yg da xleh nk cam mn satu anggota badannya. Semuanya bersepai sana sini. Antaranya dia dpt cam sorg pmpn yg ditemuinya di tgkt atas dlm ktkutan tp xtahu arah mana tuk dituju tuk slmtkn diri sbb dia baru je bekerja di tmpt tu. Pnceramah meminta bbrp anggota pyelamat mbwa pmpn tu turun, tp mlgnya prmpuan tu x smpt myelamatkan diri. Serentak dgn itu, bgunan tinggi tu rebah dan menimpanya. Dalam situasi menanti kematian tu apa yg dia dpt lakukn cuma berdoa spnh ati, moga ibunya x perlu melihat mayatnya dalam situasi spt mgsa2 di hdpnnya td. Slps terhimpit di di bwh runtuhan slma bbrp ketika, pasukan pyelamat dtg tuk cuba mgeluarkan mgsa. Beliau berjaya dikeluarkan tnpa satu pun tulangnya patah wpun mgalami kcdraan2 lain. Dan beliau bernasib baik dikeluarkan lima minit sblm sbuah van meletup di tempt beliau tertimbus di bwah runtuhan yg boleh mragut nyawanya.

 

Beliau merupakan org terakhir yg berjaya kluar dari bgunan dgn slmt wpn stu ketika beliau berhdpn dgn maut. 3 ari berturut2 beliau berhdpn dgn temubual2 media dan sjk itu jg mukanya terpampang dalam media seluruh dunia yg mlporkan mgnai kjdian serangan tersebut. Malangnya, apa yg dilaporkan oleh media byk disunting tuk kpentingan pihak2 tertentu. Serangan tu bkn je mengorbankan beribu2 mangsa smsa kjdian malah turut meragut beratus lg nyawa mereka2 yg terlibat dengan kerja2 penyelamatan dan pembersihan tapak bangunan yg kini dikenali sbg ‘Ground Zero’ ekoran udara yg tercemar dengan bahan berbahaya.

 

Beliau smpt mnceritakan taktik kotor kerajaan pimpinan Bush apabila mgarahkan anggota perisikan myelidik kjdian tersbut dan mengaitkannya dengan Saddam Hussien dan Osama bin Laden tp kptsan yg dperolehi mndpti kjian tersbut x ada kaitan lgsung dgn kdua2 individu berkenaan. Kerajaan Bush berkeras dengan arahan tersbut sehinggakan seorg yg digelarkan pncrmh sbg ‘top spy kerajaan’ meletakkan jawatan. Byk lg persoalan yg masih belum terjawab sehingga kini stlah 6 tahun berlalunya peristiwa hitam dalam sejarah dunia itu termasuklah ltupan dari tgkt bwah tanah bangunan dan kekosongan ECC pada hari kejadian. Dan sehingga kini jg, pnceramah masih terus berusaha mperjuangkan keadilan bagi mgsa2 yg terlibat melalui perstuan2 yg ditubuhkan.

 

Byk lagi sbnrnya yg dceritakn termasuk lynn yg dtrma dari ngra2 luar yg mnjmptnya dtg tuk mnceritakn pglmn bliau termasuk lynn dari pihak istana Venezuela yg mnwarkan tuk mbekalkan beliau dgn 5 org bodyguard spnjg bliau berada dia negara tersebut. Beliau menolak dgn baik dgn alasan beliau x perlukan semua tu. Pihak istana berkeras dgn alasan klau ada apa2 berlaku pada beliau, kerajaan US akan myalahkan kerajaan Venezuela. Dari situ beliau sedar satu perkara, kesalahan org lain yg buat tp pihak lain yg disalahkan dan fenomena ni terus bermaharajalela di muka bumi dan x pernah menemui titik noktah sehingga kini.

 

Sebelum datang ke Malaysia, beliau sbnrnya telah dihubungi oleh pihak kerajaan US yg cuba mghlgnya dtg ke Malaysia dengan alasan di Malaysia ramai org Islam yang akan mgancam keselamatan beliau. Dengan jjur beliau mgakui malu tuk mgatakan bahawa beliau ckup terharu dengan lynn rakyat Malaysia terutama yang beragama Islam, jauh meleset dgn amaran yg diberikan oleh kerajaan US.

 

Moga Allah menurunkan hidayah-Nya buat insan ini. Amin…

 

p/s: entri kali ini sbnrnya pernah ku’bingkaikan’ di ‘rumah lama’ setahun yg lepas tapi dah hilang, so aku ‘bingkaikan’ semula di sini tuk tatapan semua. Aku pernah terbaca dlm stu majalah William Rodriguez dah memeluk Islam. AlhamdulilLah…

2 Comments leave one →
  1. hatimerdeka permalink
    June 4, 2008 2:14 pm

    mmg menarik….kebenaran akan terserlah walau berada dimulut musuh!!

  2. qurratulaini permalink
    June 5, 2008 2:02 pm

    yg benar tetap akan selamanya memiliki hak kebenaran

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: