Skip to content

‘Sup Cendawan Imrah’

June 2, 2008

Bahan2nya..

1.     Cendawan

2.     Daging ayam

3.        Bawang goreng

4.        Bawang putih

5.        Daun bawang

6.        Kiub ikan bilis

7.        Air bancuhan tepung jagung

 

Nak buatnya..

1.     Rendam cendawan beberapa jam

2.     Bila dah lembut, potong kecik2

3.     Hiris ayam kecik2 tanpa tulang dan kulit

4.     Rebus ayam + cendawan

5.    Setelah masak, tambah bawang goreng + bawang putih + daun bawang +  kiub ikan bilis

6.     Campur sedikit air bancuhan tepung jagung

7.     Tambahla garam kalau kiub tu x cukup memberi rasa masin. Bahan perasa yg lain x bubuh pon xpe tp kalu nk tambah pun xde sapa larang (hehhehee…)

8.     (sebagai tambahan): JANGAN LUPA LEBIHKAN PERISA KASIH SAYANG + IKHLAS

 

p/s: Resepi ni aku dapat dari novel karya Fatimah Busu, ‘The Missing Piece: Bahagian 2’. Baca novel bukan setakat nak tau jalan cerita, kena kutip sekali petua2 & resepi2 yang disisipkan. Sup macam ni sesuai tuk yang kena jaga kesihatan macam pesakit barah paru2 atau pesakit jantung. Imrah tu merupakan watak utama novel ni.

Len kali aku perturunkan resepi lain plk ek!

3 Comments leave one →
  1. hatimerdeka permalink
    June 3, 2008 11:30 am

    dulu tak suka cendawan…tapi sejak ada yg pandai memasak ni..dah suka plak.

  2. qurratulaini permalink
    June 5, 2008 2:05 pm

    cendawan pisang (cendawan yg tumbuh di pokok pisang yg dh ditebang) bakar + belacan + limau kasturi + cili api + isi ikan masin bakar = nasi tambah berkali2

    p/s: sayangnya semua ni cuma dpt kt sabah jer

  3. fatin hanani permalink
    December 30, 2010 3:04 pm

    tumpang tnye boleh.. cendawan jenis ape ek yg digunakan?


    salam fatin..sblmnya sy minta maaf sb jnis2 cndawan ni mmg sy sdri kurang arif.tp sy kira jenis apa pun blh slgi blh dimakan..

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: