Skip to content

Karpet buruk sebagai upih pinang

May 26, 2008

Dari tingkat bawah lagi suara riang anak2 kecil itu kedengaran. Apalah yang diseronokkan sangat tu. Ermm… Macam la aku tak pernah melalui zaman itu. Sebaik melangkah ke tingkat 3 flat yang menempatkan rumah sewaku itu, serasa ingin saja aku melepaskan gelak tika terpandang dua orang anak kecil sedang duduk di atas ‘upih pinang’ sambil menunggu dua orang ‘driver’ mereka menjalankan tugas. Tapi dalam masa yang sama timbul rasa simpati dengan nasib 4 anak kecil itu. Sudahnya, sakit mulutku menahan sengihan agar tak terlalu lebar. Kelakar sebab karpet buruk menjadi pengganti upih pinang. Nasib la ada karpet yang dah terkoyak sana sini tu, kalau tak entah apa pula yang budak2 ni ‘bantai’ buat pengganti upih pinang. Kesiannya sebab dalam usia sebegitu mereka tak berpeluang menikmati keseronokan bermain permainan tradisional dalam suasana yang sepatutnya. Membesar di sebalik pagar besi memang sungguh membosankan.

Teringat cerita seorang teman mengenai karenah anak2 saudaranya. Lantaran membesar di rumah flat, peluang bermain di atas tanah sangat2 terbatas. Dan apabila berpeluang pulang ke kampung, seperti tak cukup tanah budak2 tu main. Nak larang memang payah sekali.

Mengenang kembali zaman2 itu, pasti aku akan tersenyum sendiri. Teringat suara nyaring mak melaungkan namaku tika senja menjenguk. Tak perlu masuk kelas vokal, vokal mak memang dah cukup mantap. Kembang kempis hidung mendengarkan namaku dilaungkan seakan satu kampung boleh dengar. Parut yang masih berbekas di betis menjadi bukti betapa kenakalan dan kedegilanku pernah membuatkan mak hilang sabar. Kesian mak… Tapi sekarang saya dah jadi anak yang baik kan mak..? Hehhee..

2 Comments leave one →
  1. hatimerdeka permalink
    May 29, 2008 11:19 pm

    teringat kecik2 dah bawak moto…aksident bawah tangga..huhu

  2. qurratulaini permalink
    June 5, 2008 2:22 pm

    nasib baik bukan sudah eksiden ditimpa tangga tertindih pasu bunga atas tangga tertimbus pula muka dek taik lembu yg menjadi baja.
    hikhikkk..!!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: