Skip to content

Pasti ada hikmahnya

May 22, 2008

“Saudari mmg ego, keras kepala, keras hati, buruk sangka, cpt melatah bila dipuji, sombong & bongkak”.

Gugur airmataku menahan sabar dgn tuduhan2 itu. Berkali bibir melafazkan istighfar. Terasa longlai sluruh tubuh. Kusejukkn hlwa pndgrn dgn bait2 ceramah dr Ustaz Akil Hayy smbil sesekali memaksa diri ketawa bersama kak Oyen (teman sepejabatku) mndgr bicara Ustaz Akil Hayy yg berbaur peringatan dalam senda.

Itu membuatkn aku brfikir pnjg, cb muhasabah diri. Di mana kesilapanku spnjg 2 hari ‘pertemuan’.  Baru 2 hari mgenali aku, smpi bgtu skli dia melontarkn pghinaan pdku. Lalu pada mlm slps pertemuan kedua itu, aku cb mganalisis, merungkaikan stuasi yg kami hdpi lalu kuanyam seindahnya dgn sehalus2 bhs krn mgharapkan sesi taaruf yg kujangkakn pd keesokan harinya itu berjalan dgn baik & tidak dipgrhi emosi.

AlhmdulilLah… Allah mpermudahknnya bgku. Slps mbca apa yg kurungkaikan, kubiarkan pula dia berbicara semaunya krn kali ini, x ada lg tdhn pedas, tohmahan x brasas. Kubiarkn dia mlyn prsn seketika.

“Sesuatu yg datang dari ati yg ikhlas saudari. Sebenarnya inilah yg saya cari. Terima kasih krn mmbetulkan saya. Jujur saya katakan hal ini lah yg membuat saya tak tenang sehari dua nie, maaf saya wahai pelembut hati yg keras ini. Saya mengakui kesilapan menilai saudari. Maaf saya pinta berulang kali. Maafkan saya yg pernah turis hati lembut itu. Saya akui semua itu. Maafkan saya. Benar2 saya rasa berdosa. Betul2 berdosa. Saya tak tahu bagaimana mendapatkan kemaafan awak. Maafkan saya!!!!!!!!!!!!!!!!! Saya tarik balik kata2 itu walaupun tahu tak boleh diundur. Ampunkan saya sebelum hilang rahmat tuhan dariku. Jgn buat saya terseksa begini. Saya benar2 tak tahan menekan perasaan ini. Gelombang marah awak masih ada sehingga menggigit perasaan lelaki saya. Ampun saya saudari. Hnya kali ini saya pohon, takkan saya ulangi utk sapa2 lagi.. Airmata kecewa saudari gugur dari sikap ego saya. Ampun kan saya wahai penyejuk ati. Cukuplah jgn seksa batin saya walau kita tak pernah bertemu. Tebal lagi rasa sesal itu seolah2 saya bermain dgn bayang sendiri. Keikhlasan saudari yg datang dari ati itu merobek2 sanubari halus ini. Tolong saudari, jgn seksa saya begini. Saya sakitttttttttttttttttttttttt. Senyumlah sedikit walau tak nampak tapi gelombang dari ati meredakan bahang panasssss di kalbu saya. Ampunkan saya dari ati saudari bukan tulisan yg dilakari”, berjela dia menuturkn lewat medan yg menemukn kami.

“Tak adakah ruang kemaafan saya drp saudari?” sambungnya lg.

“Bila sy ckp sy dh maafkn, bknkh itu brmksd sy dh beri ruang kmaafan”, begini aku mbls slps mbiarkan dia mlyn prsnnya, meluahkn sgla yg mula terbit dari hati.

“Saudari lebih pandai menilai perasaan saudari sendiri krn ia dtg dr ati….Cuma jujur saya katakan saya harap ada sinar harapan di ujung kesedihan ini utk kita berbaik semula. Lupakan apa yg terjadi walaupun ia adalah realiti.. Tidak kemana keuntungan jika saling begini.. Saya pohon kemaafan lagi walau sudah diberi… Saya pohon  kemaafan manusia sebelum tuhan merenggut ajal ni”, lain benar emosinya kali ini. X lagi berapi2 spt 2 kali pertemuan sblm ini.

“Tumpukan pd tggjwb awk, usah biarkn smua ini menggu prjlanan ppriksaan awk klu msh ada yg blm slesai. Itu lbh baik. Prsn sy biar sy sdri rwt. Apa yg prlu sy jlskn, sy dh jlskn”, aku cb memberikn rs kelegaan di hatinya. Brbicara apa yg ingin kudgr andai aku brada di tmptnya tika itu.

“Saudariku mujahidah… Saya rasa bersalah bukan apa, sebab rasa bermain dgn perasaan seseorang sebelum mengenali diri…Rasa hina menekan2 dihati saya smcm mencari bayangan saudari.. Siapa gadis yg saya buatkan hgga menitis air mata sendiri.. Saya kelam dalam kewarasan…. Kenalkan sedikit buat saya hilang rasa bersalah walau tahu permintaan ini berat utk saudari turuti.. Sekadar tahu umur nya, negeri, campus n pengajian sudah memadai… Saya juga sedia berkongsi”, diakhiri bicara yg ini dgn prmintaan itu ini.

“X perlu. Itu x mengubah apa2”, kupertahankn keenggananku memberi apa yg diminta sehingga akhirnya dia mgalah. Mgkn inilah slh st kekerasanku yg dimksdknnya. Dia x prlu th smua itu, x ada kptgnnya.

“Ok la saudari…. Kalau itu membuatkan awak rasa kurg selesa, terpulang pada kebijaksanaan awak menimbangkannya.. Mengetahui dgn gelombang rasa saya awak sudah pun memaafi saya… Jujur saya nyatakan lapang sungguh dada ni sehingga mengalir airmata. Terima kasih segalanya krn mengkoreksi saya seadanya.. Saya perbetulkan nnti kesilapan yg saya lakukan tadi. Jumpa lagi jika ada ruang utk saya kenali diri saudari.. Maaf sekali lg saya pohon utk kesekian kali. Mudahan panjang umur kuat iman dan murah rezeki”.

“Amin.. Amin Ya Rabb..”, doanya kuaminkan mgakhiri pertemuan yg sgt2 mguji sejauh mn kematanganku berfikir & bertindak, menduga setinggi mn kesbrn yg cb kusuburkn dlm diri.

Sungguh, pasti ada hikmah di sblik airmata yg ggur.

5 Comments leave one →
  1. May 23, 2008 2:17 am

    insaf2..good luckk..huhuhu.truskn muhasabh ye..

  2. hatimerdeka permalink
    May 26, 2008 5:06 pm

    mmg menyedihkan….sian kat laki ni

  3. qurratulaini permalink
    May 27, 2008 8:26 am

    yang pasti, hatinya tidak sekeras mana cuma egonya saja yg agak membukit. insyaalLah dia akan terus mperbaiki diri (spt janjinya pd diri) & mnjadi mujahid yg sejati.

  4. June 21, 2008 4:58 am

    Somehow i missed the point. Probably lost in translation🙂 Anyway … nice blog to visit.

    cheers, Aviarist!

  5. salam02 permalink
    February 27, 2009 12:30 am

    muhasabah diri,
    untuk menjadi lebih baik di hari esok…..
    :-bd


    insyaalLah..moga2 Allah tunjukkan jalanNya buat kita semua. amin..

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: