Skip to content

Kak Wawa ooh Kak Wawa..

May 12, 2008

“Tulis apa tu?”, sekadar sengihan sebagai jawapan.
“Blog lg ek?” kepala kuangguk sambil meneruskan idea yg tersangkut td dek teguran kak wawa.
“Tulis la plk psl kak wawa… Nt bbuh gambar kak wawa sekali”, sambungnya berseloroh. Aku ketawa kecil. Gadis kelahiran Grik, Perak itu mmg jrg skli ketawa dgn lwk2 spontannya. Pernah pd st mlm rosmah yg merupakan pghuni plg lama rumah yg kami diami skg bertanya pd kak wawa.
“Mlm esok pg mn?”, lbh krg mcm ni la
“Mlm esok ada konsert. Lps tu ada meeting psl jambatan pulau pinang”, jwb kak wawa selamba. Aku dah sengih lebar smbil mata msh mghdap skrin lptopku, cuma pndgrnku jls mngkap butir2 bicara dua kakakku itu.
“Aik! X abis2 lg meetingnya kak wawa?”, smpukku memeriahkan ‘majlis’.
“Tu la, jmbatan da nk siap, meeting x siap2 lg”, begitu dia mbalas mngundang tawa besarku & rosmah (rosmah merupakan rkn skampungku. Lantaran x biasa memanggilnya ‘kak’ sjk dlu, dia kupanggil cuma dgn nmnya saja). Kak wawa cuma bt muka ‘xde prsn’ dgn lwk antarabgsanya tu. Masa tu kak nik x trt serta (kak nik, sorg lg housemateku klhiran ngri cik siti wan kembang tp orgnya x kembang2 pun. Hehehee…). Maklum la, tgh sbuk dgn agenda ptgnya. Apa lg klu x baca novel dlm bilik. Rmh flat tgkt 4 ni kami diami seramai 5 org cuma yg sorg lg (Ina) blm masuk scra tetap. Ada la jg dia dtg hantar brg2nya.

Bercerita mengenai kak wawa (sekadar memenuhi permintaannya… Bak kta ustaz ‘satu hadis Nabi…. sesiapa yg sempurnakan hajat saudaranya, Allah akan sempurnakan hajatnya’), usia perknlan kami belum pun mencecah sebulan. Usianya setahun lbh tua dr usiaku. Wpun agk kasar (dr sgi prckpnnya) tp sbnrnya dia memiliki hati yg sgt lmbut spt taufufa yg kujamah td (hehheee… Malah lbh lmbut dr itu sbnrnya). Cuma st klmhnnya yg dpt kukesan & mbuatkn aku trgelak (sb x padan dgn ke’otai’annya) iaitu kak wawa sorg yg agk pnkut.
“Duk dgr sore ank kucing je, tkrla dgn bnyi seram plk”, cdgku pd suatu mlm lantaran kerap bnr mdgr suara comel anak kcing lewat hset (kak wawa & rosma) yg disetkn sbg rgtone msj (bkn da jemu dgr, sekadar mcdgkn sstu yg lbh ‘mencabar’ pendengaran).
“Bnyi seram?! Hari tu rosma ada rgtone bnyi seram pun kak wawa sruh dia buang”, bls kak wawa disusuli tawa kcilnya.
“Biar btul kak wawa ni?”, mcm x caya je. Hheheee..
Sperkara lg mgenai kak wawa, dia sorg yg x mdh mgaku kalah. Kira degil la jg orgnya. Yg ni dpt kukesan melalui cerita2nya. Dan kak wawa jg sorg pembaca setia novel. Impiannya tuk memiliki satu rak besar koleksi novel.
“Elok la tu… Esok2 nk tggl wasiat ckp ‘tuk anak yg slung rak novel ibu yg plg atas’…”, cdgku mlm td dlm persembangan kami di ruang tamu smbil membelek2 koleksi novel kak wawa. Kt rumah ni, kak wawa suka usik kak nik. Bkn kak wawa je, rosma pun mcm tu. Kerap benar rumah kami ‘digegarkan’ dgn suara jeritan kak nik. Hehhee… Aku skdr memerhati, tapi ada jg ketikanya kakak yg tinggi lampai tu kubela. Kira aku ni ‘wira’ kak nik la. Hahahaaaa… Aisyh! Melencong mn plk la citer aku ni. Bkn nk cter psl kak nik, tp kak wawa. Cter kak nik akan menyusul kemudian, di lain kesemptan. Wpun bkn sorg yg kira expert bab masak memasak ni tp kak wawa memiliki potensi sbg suri rmh yg berjaya. Buktinya bila dia berkgsi ptua mghlgkn rs pahit batang sawi.
“Kita ketuk skit”, kata kak wawa smbil mengetuk batang sawi.
“Jgn la ktuk smpai hancur, skit je…”, aku & rosma cuma memerhati. Kira ada potensi la jg cuma perlukan ms tuk aplikasikn smua yg dipljri mgenai kerja2 di dapur.
Tu je la dlu. Mata dah x larat ni. Lain kali plk kt smbung mgenai kak wawa. Tungguuu… (hihiii…)

No comments yet

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: