Skip to content

‘Sekurang-kurangnya ajar depa sembahyang’

May 9, 2008

Sedang leka menatap skrin pc, handphone yg sgja kuletak di atas meja (biasanya dlm handbag) bergegar. Bukan nombor talian bimbit yg tertera pada skrin. Hati mula tertanya gerangan yg membuat panggilan.

Hello..”, sapaku sebaik menekan punat menjawab panggilan.

“Hello… Assalamualaikum… Cikgu ke?”, tanya suara di hujung talian.

“Yer, cikgu ni. Ni siapa?”, soalku balik. Belum sempat berjawab, kedengaran suara lain pula yg menjawab.

“Ustazah, suraya ni… Ustazah ingat x?”, kenal benar aku dengan suara itu. Sepantas itu otak beroperasi mengingati kembali wajah2 pelajarku dari kelas 2R8. ‘Ustazah’, itu la antara pggilanku di sekolah wpun sbnrnya aku merasa terlalu kerdil tuk pggilan setinggi itu. Semuanya gara2 permintaan penyelia petang sekolah memintaku mengajar Pendidikan Islam wpun kelayakan akademikku sbnrnya tdk melayakkn aku mengajar mata pelajaran itu.

“Sampaikanlah pesanku biarpun satu ayat..” pesanan Rasulullah ini memberi keyakinan kepadaku tuk terima amanah & sebenarnya suatu cabaran juga dari penyelia petang sekolahku. “Sekurang-kurangnya ajar depa sembahyang”, begitu Kak Yati (penyelia petang) memberi jalan tuk memudahkan aku merancang apa yg nak diajar dalam subjek ni. Nak suruh aku ngjar pasal peredaran bumi, putaran bumi, titik koordinat semua tu blh la wpun belum mencapai thp pakar sb da mmg bidang aku.

Mestilah ingat…”, jwbku. Masih segar lg dalam ingatan hari pertama aku menjejakkan kaki ke kelas yg terkenal dengan segala macam fiil ni sampai semua guru naik menyampah + meluat. Hlg sabar tu xpyh citer la. Mmg sangat kurang ajar. Dalam hati kusimpan hajat tuk lihat ada perubhn wpun sdikit terutama dalam klangan pljr llki. Malangnya, perubahn yg kuhajatkan hya dalam kalangan pljr prmpuan tp yg llki… Rs nk menitik air mata.

Ustazah, kwn2 smua kirim salam. Kami rindukan ustazah…”, sengih aku dibuatnya.

“Rindu jg korg kt ustazah yg korg pernah adukan garang kt penyelia ptg tu ek”, bisikku dalam ati. Mau tak garang kalau kerja yg aku suruh siapkn x siap. Pernah sekali aku jerkah sorg budak smpi nk nangis tp x smpt la biar air mt dia kuar. ‘Kena pandai manipulasi prsn pelajar’-tu antara prinsip aku brdpn ngn pljr2ku. Lps abis ngjr, smua pakat baris. Rpnya nk bersalam ngn aku (yg prmpn je la). Yg kena jerkah td pun salam & kali ni mukanya lbh mnis pas aku xplain knp aku perlu mrhkn dia.

Wa’alaikumusalam… (pttnya aku jwb alaiki ‘alaihassalam spt yg ustaz ajarkan-klu pyampai dan pgirimnya prmpuan) Rindu? Semua sihat ke? Kamu kt mn ni?”, jam ditangan kulirik, 12.30 tengahari. Rindu la sb aku slu bt lwak dlm kls wpn ‘ustazah garang’. Nasib baik bkn ‘ustazah pelawak’.

Kami semua sht, ustazah. Kami depan sekolah ni…”

X byk yg smpt dibualkn. Tp mcm biasa la, bila ada ksmptn brckp dgn aku tu msti nk komen (atau dlm bhs lainnya mgumpat) psl guru pggnti. Smpt gak la back up ustaz tu & bg nasihat kt diorg. Tu la klbihannya klu jd tmpt mgadu, pluang mberi nsihat tu terbuka.

Wpun terpksa berdepan dengan perangai2 diorg yg terlalu mncabar ksbrn tu tp itulah yg mguji sejauh mn aku layak mnjdi guru atau lebih tepat lg pendidik.

“Bersyukurlah jika ada orang yang menyakiti hati kita kerana dialah yang menabahkan hati kita… Bersyukurlah jika ada orang yang menipu kita kerana dialah yang meningkatkan pengetahuan kita… Bersyukurlah jika ada orang yang tidak mengendahkan kita kerana dialah orang yang memupuk agar kita berdikari… Bersyukurlah jika ada orang yang menyeksa kita kerana dialah orang yang menguji kesabaran kita…”

Bg aku, kcmerlangan seseorg guru tu bkn saja terletak pada sejauh mn dia blh mlhirkan pljr2 cmerlang tp jg sejauh mn dia blh berdepan dengan pelbagai ragam pelajar zaman sekarang. Tu la ptgnya kesabaran & keikhlasan dalam dunia keguruan. Bkn cikgu je kena sbr n ikhlas sbnrnya, smua pkerjaan pun mcm tu jg. Sama2 la kita muhasabah diri ek. ‘Selamat beramal…’ (hehheee..)

No comments yet

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: