Skip to content

‘Panglima’

May 9, 2008

Teringat kembali karenah pelajarku dari 2R5. Kat kls ni aku ngajar PI je, bidang terjun aku. Kali pertama masuk memang agak mengejutkan (al maklum la, baru nk kenal dunia baru. Dduk di tempat diorg suatu ketika dahulu x sm rsnya dgn berdiri di dpn. skg br la dpt rs). Disiplin memang mengecewakan. Cptnya zaman berubah. Seingat aku, zaman aku dlu pun xde la seteruk ini (aku pun prnah dduk kls yg mghimpunkn otai2). Lalu, hari pertama tu jg aku mula psg strtgi.

Fadhli antara yg x boleh senyap. Kerana cita2nya menjadi Panglima TLDM maka kugelar dia ‘panglima’ di dalam kelas (jmpa kt luar kls pun kupggil dgn pggilan tu smpi kwn2 dr kls yg lain pndg pelik. Hehee.. Yg psti aku tau hatinya bangga mndpt glrn itu. St doa jg sbnrnya) & kuberi amanah mengarahkan rakan2 yg lain senyap bila kls agak riuh. Sejak ari pertama itu jg la Fadhli krg berckp yg blh mengganggu pengajaranku.

Dan pernah suatu ketika sstu yg x kusgka berlaku apabila rakan prktikalku memaklumkn pelajar-pelajar dr kls 2R5 meminta agar aku masuk mengajar diorg utk semua waktu pengajaran PI jadual pengajaran PI kami agih2kan mngikut kesesuaian, yg ptg x bertindih dengan jadual wktu yg spttnya kami dinilai secara formal. Pun begitu, pelajar dr kls ni jg la yg prnah mmbuatkn aku terasa ingin meninggalkan sek cpt2.

“Belajar dari pengalaman… InsyaalLah…”, begitu aku diingatkan

“Huh! Penat la ustaz… Tiap2 ari kena cbr”, keluhku (dlm ms yg sm merungut. MasyaAllah..! Aku merungut rpnya. AstaghfirulLah..,)

“Sy x prnh rs srnok bila igt nt nk tgglkn sek ni tp smlm tu rs sy nk balik terus je. Rapuh btul kan?kata nk jd cg cmrlg”, smbungku

“Aik..lmhnya semangat… Sorang yg bsemangat waja, tiba2 jd lemah…”, ustaz seolah2 mengingatkn aku yg dia knli selama ini.

“Sblm tgglkn sek, st je sy hrp sgt… Sy xnk tgglkn stdnt2 sy dgn prsn smlm..xtau cmna nk buat. Ustaz blh bg idea?”

“Mudah je… Lbh kurang seminggu sebelum balik, mintak maaf mn yg tersalah, terkasar…. Kalau perlu ajak depa pi keluar… Maksudnya dlm kwsn sek. Mintak depa luahkan apa yg berbuku. Ms tu cikgu dengar je dan ucapkan terima ksih dan mintak maaf byk2…. InsyaalLah… Sy yakin…, cikgu tinggalkan depa dlm keadaan 0-0…. Bahkan sy yakin cikgu antara guru/ustazah yg sangat disayangi… Tp…, betulkan niat…. Buat hanya kerana ALLAH. Kalau nak lbh advance lg mintak depa msg2 tulis komen spnjng cikgu ngajar…. Tu barang yg paling bernilai nanti… InsyaalLah… Btlkan niat….. Org yg ikhlas akan dibantu Allah”, cdgn2nya kulaksanakan. AlhmdulilLah… Aku da dpt lbh dr yg kuharapkan. Dan Fadhli akan selamanya jd ‘panglima’…

No comments yet

Leave a Reply

