Skip to content

Ziarah ke Tanah Tinggi Kundasang

October 25, 2009

Aku: Jadi x ikut sy p kundasang besok?

Fatinah: Sy x pasti oo..tenet sy diorg blm pasang lg.

Aku: Sy jalan mgkn dlm jam 8.30-9.00 besok pagi (dan tika itu mula la debaran di hati)

Kundasang, satu kawasan tanah tinggi di negeri Sabah. Satu kawasan yang terkenal dengan lokasi pelancongan. Klu kat semenanjung nun ala2 cameron highland la tu. Walaupun cuma sejam lebih perjalanan dari tempat tinggalku tp tanah Kundasang belum pernah kujejak selama 25 tahun hidup mghirup udara segar Sabah yg sesekali bercampur dengan debu jerebu. tapi semalam kugagahkan jua hati menempuh perjalanan mendebarkan ke tanah berhawa dingin tu. Malam sebelumnya kumaklumkn mak akan kepergianku ke Kundasang yang myebabkan aku tidak dapat balik kg hujung minggu ni. seperti yang kujangka, ada nada risau dalam bicara mak.

Aku: Fatinah temankn, mak…(kucuba mbuang bibit bimbang yang mula bertapak).

Sebelumnya teman seposting yang juga teman sesekolah tu dulu berhajat utk temankn tp terpksa menarik diri sebelum ‘perjuangan’ pendakian ke Kundasang bermula. Xpe la, alasan boleh diterima. Namun perjalananku yang nantinya cuma ditemani suara dari mp3 keta kurahsiakan dari mak. pakat x jalan la nt klu dah risaukan dia. ngeh2..

Ada apa ke Kundasang? Hajat primernyer nk survey jalan ke tempat kursus. 28 okt ni insyaalLah aku akn ada kursus profesionalisme warden kat Perkasa Hotel Kundasang. So, sebagai langkah bijak (ehem, bijak la sgt), tempat dan jalan kena survey la dulu, mudah nt nk plan perjalanan. Hajat sekundernyer plk nk menghadirkan diri ke Kinabalu Park, Kundasang War Memorial Park dan tempat2 yang pemes kat kaki gunung nun, dah alang2 ke sn. dan atas dari segala aras hajat tu iaitulah menghayati keindahan ciptaan Allah yg sebelumnya cuma mampu kuperhatikn dari jauh.

8.20am myV tomeyku yang dah pun cantik berkilat pas pekena carwash petang semalamnya mula bergerak sebaik bait doa kuaminkan. cuaca alhamdulilLah cerah, mbuang sedikit demi sedikit bimbang yang dah bertapak sejak temanku mndapat mesej dari fatinah. krg lbh 15 minit, perjalanan mula mghampiri susuk gunung tertinggi di Asia Tenggara tu. SubhanalLah..bergenang air mata saat memerhatikn dgn lbh hampir makhluk Allah yang stu tu. Merasa betapa kerdilnya diri… Allahu Akhbar..

tersentuh rasa merasa kerdilnya diri saat hampir dgn makhluk Allah yg satu ni

tersentuh rasa merasa kerdilnya diri saat hampir dgn makhluk Allah yg satu niberhenti sebentar di Pekan Nabalu sebelum meneruskan perjalanan ke Kundasang

Sejam lebih menempuh perjalanan yg cukup mncabar dan sesekali menyeramkan (jlnnya krg lbh nk naik cameron highland tp lbh tinggi dan byk corner), akhirnya aku sampai ke sebuah stu lagi pekan (pekan kedua yang kulalui di mana sebelumnya aku sempat singgah ke Pekan Nabalu merakam beberapa keping gambar persekitaran di sn).

 

 

 

Aku: Kak, ini ka Pekan Kundasang yang byk keta ni?

Kak Yat (sorg lg teman mgjar): Ada jual sayur2 ka?

Aku: Ntah x nampak plk. tapi ada signboard ‘Pusat Latihan Islam Kundasang’ ni. bukan ini ka, kak?

Kak Yat: Ya, betul la tu..

Aku: Laa..tapi sy sudah limpas ni (ehem, ‘limpas’ tu maksudnya lalu. korg jgn gelak, dah daftar dlm kamus dewan dah ni. kikikiii). xpa la, sy terus p pekan Ranau ja la. Jumpa Kak Yat di sn..

Begitu perbualan telefonku dengan sorg lagi teman yang mgjar sama2 kat skolah. kebetulan dia memang org Ranau so dia la jadi tempat rujukan. perjalanan dari pekan Kundasang ke Ranau lbh kurang 30 minit. masuk ke pekan Ranau, masyaalLah… jalan jamn, sesak, sempit..kwasn pekan tu plk kat kawasan bukit, jalannya pun berbukit la. x msuk pekan kundasang td sb dari luar dh nmpk sesak, ni lagi teruk. kalu mula2 bawa keta dulu sah2 aku nangis dlu dalam keta gelabah sblm cari jln kuar. kakkaakaa.. tp kali ni steady skit la. bak kata sorg teman, ‘pengalaman lembu, anjing, keta org dah ada tu yg dh kurang gelabah tu’. mmg betul la, makin lali plk sejak2 kutip mcm2 pglmn bw keta ni. hehhe.. pusing2 cari pking x jumpa, alih2 aku park keta kat depan tokong di satu kwsn yg kluar skit dari kesesakan pekan tanah tinggi tu. kat situ jer ada tempat lapang, belasah jer la park kat situ. hik2..

Selepas surrender mncari parkir, di sini akhirnya kulandingkn ia..hik3

sebaik bertemu kak yat, perjalanan dirancang. dia yang baru krg lbh 2 bulan berketa baru pesan awal2

Kak Yat: sy bw keta slow ja ni

Aku: (sengih faham apalgi dgn keta manual lama skit nk dpt makam terer. hik3) xpa kak, 10 (km sejam) pun xpa.

Kak Yat: 5 ja ni (hahhaa..)

Dan perjalanan patah balik ke Kundasang pun bermula. Kak Yat nk tnjukkan jalan ke Perkasa Hotel kmdn temankn aku cari bunga buat ole2 kat mak. Sementara lokasi2 yg lain terpksa pula dibatalkn memandangkan tempat2 tu sesak pada hari tu. Kat Kinabalu Park ada maraton sempena apa ntah, malas nk bersesak ngn org.

dekat je pekan ranau ke pekan kundasang tp jalan berbukit dan berbelok2 tu yg ambik ms lama nk smpai

dekat je pekan ranau ke pekan kundasang tp jalan berbukit dan berbelok2 tu yg ambik ms lama nk smpaiMenyusul Persona Kak Yat

Selepas 30 minit, kami pun sampai ke Perkasa Hotel yang terletak betul2 di atas bukit Pekan Kundasang. Sejuk jangan tanya la. Lebih sejuk dari Cameron Highland. Kat Cameron Highland mginjak 12 tghari dah x sjuk dah, kat Kundasang pkul 1 tghari msh sgt sjuk. Sempat gak la usha2 kawasan hotel tu sebelum p survey harga pginapan. MasyaalLah pnyer mahal, bilik single plg murah pun 250. tp klu honeymoon mmg berbaloi la ngn tempat mcm ni. kih3..

view dari slh satu sudut kawasan chalet hotel

view dari slh satu sudut kawasan chalet hotelchalet2 adalh antara pilihan selain bilik2 di bgunan utama hoteltangga2 di kawasan chalet hotel perkasa

 

Jambatan gantung yg mghubungkn kawasan chalet dgn bgunan utama hotel. jln tangga pun ada..

Jambatan gantung yg mghubungkn kawasan chalet dgn bgunan utama hotel. jln tangga pun ada..

 

Bangunan utama Hotel Perkasa, Kundasang

Bangunan utama Hotel Perkasa, Kundasang

Jam mginjak 1.00 petang, Kak Yat kuajak singgah ke masjid sebelum turun semula ke Pekan Kundasang utk sesi tawar menawar pokok bunga. hihii.. berwudhuk di kawasan berhawa sejuk tak pyh citer la tahap kesejukan air dia mcm mn. menggigil pala lutut nahan sejuk yg meresap smpai ke sum2 tulang dibuatnya.

Masjid di Pekan Kundasang

Masjid di Pekan Kundasang

Sebaik menyempurnakan solat zuhur, kami ke deretan kedai Pekan Kundasang. Kat sn jual mcm2 cuma kurangnyer xde souvenior yg jual kat sn. Menurut Kak Yat, Pekan Nabalu byk jual souvenior. Hasil singgahan ke deretan2 kedai tu aku berjaya myumbatkn keta dgn sepasang pkk hiasan (apa ntah nm pokok ala2 pain ni) dan 3 biji kubis pnjang. mulanya berminat ngn carnation tp mahal sgt smpi 20 sepasu. lgpun aku xykin bunga tu leh hdup kat rumah aku. hehee..

slh satu deretan kedai kat Pekan Kundasang

slh satu deretan kedai kat Pekan KundasangAntara pilihan bunga kawasan berhawa dingin

 

Tawar2 pnyer tawar dapat la rm35 sepasang yg sblmnya hrga rm20 sepokok

Tawar2 pnyer tawar dapat la rm35 sepasang yg sblmnya hrga rm20 sepokok

 Berakhir sesi mbeli belah (yg x byk mn pun), maka berakhirla perjalananku ke kawasan tanah tinggi tu. Igtkn panas smpai ke petang, rpnya ujan berkabus tebal di pertengahan petang. Perjalanan turun jh lbh mncabar dari perjalanan mndaki td. 15 minit perjalanan pulang, ujan mula turun. rintik bertukar butiran lbh besar smpailah ke tahap lebat yg mmg cukup merenggut smua kesteadyanku. mmg gelabah habis time tu. hujan lebat dah mmg cukup bahaya tuk perjalanan di jalan yg bercerun dan berbelok2. mncukupkn lg pakej faktor kegelabahan tu adalah kabus tebal yg akhirnya memaksa aku menekan punat lampu emergency dan memasang segala lampu keta yg ada. bukan leh bg nmpk jln pun tp cukup utk mberi isyarat bahawasanya ketaku wujud di jalan ry tu. hehheee..

gelabah2 pun sempat gak tekan punat kmera sb nk kgsi ngn hangpa. hihiii

gelabah2 pun sempat gak tekan punat kmera sb nk kgsi ngn hangpa. hihiiisemakin mghampiri tanah rendah, kabus semakin nipis

AlhamdulilLah jam 3.00 petang aku selamat sampai ke flat kediamanku, perjalanan turun mgambil masa cuma sejam. tu pun sb sgkut dlm kabus tebal td, klu cuaca elok kurang sejam dah blh smpai tanah rata. Ziarah ke Kundasang akan bersambung dlm sesi kursus 28 okt nt, insyaalLah…

 
3 Comments leave one →
  1. casperado permalink
    October 25, 2009 6:31 pm

    Waahhhh…bestnyerr..
    nape x ajak??aduiyyy…hehe
    nati nak gi honeymoon kat sana laa…


    hihii…lupa nk ajak. ni p lg 28hb ni, jom la :D
    tu baru skit jer tnjuk, yg lain xdan snap. kat fs dah bubuh gambar2 yg smpat snap, p la ushar2..

  2. EVENEGER FERNANDO permalink
    April 10, 2011 7:35 am

    ALA LECEHLA PGI KUDASANG BAGUS P SCOTLAND

  3. anon permalink
    January 28, 2012 7:23 pm

    wahh , pak cik sy slh stu chef di perkasa hotel tu . sejuk tu memang . Last time sy prgi sana hujan2 lagi la sejuk gila . kira mau mandi ( sbb stu hari x mandi , ehehe ) tp mau buka jacket pun x sanggup . haha

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

%d bloggers like this: