Skip to content

Hikmah tersembunyi..

October 14, 2009

bbrp org student: assalamu’alaikum cikgu.. (mmg meriah ngn salam kalu jmpa diorg ni)

aku: wa’alaikumussalam..

student: cikgu, cikgu..Aziddin terseliuh tangan..(lalu aku menoleh ke arah pemilik suara)

aku: (sambil mendekati sorg budak llki yg dikerumuni bbrp org pelajar) sakit kenapa tangan kamu?

pelajar lain: terseliuh cikgu..(Aziddin cuma senyap sambil memegang tangan kanannya yg kulihat agk membengkak)

aku: camna boleh terseliuh?

pelajar yg tadi menjawab (udah mcm juruckp aziddin dah lgaknyer): main bola tampar, cikgu..

aku: ermm..bila lg ni?

aziddin: petang td, cikgu..(akhirnya dia bersuara)

aku: tu dah bengkak dah tu cikgu tengok.. kamu pegi ambik IC kamu, minta sekali borang rawatan dari cikgu madin atau cikgu handry (dan dia yg sblmnya duduk di atas pembahagi tempat wudhuk perlahan bangkit sebaik mdpat arahan)

pp0400malam td aku memang berhajat utk ke surau apalgi keesokannya (iaitu hari ni) pelajar2 akan mula menduduki peperiksaan penggal 2 dan percubaan SPM dan STPM, kecuali pelajar ting. 3 yang baru je menyudahkan PMR diorg semalam (13 okt 09). hajatnya nk bg sdkit motivasi dan peringatan sebelum mereka turun ke medan perang. tulisan ustaz hasrizal menjadi antara sumber inspirasi tazkirah malam td. topik taqwa dan pgjaran kisah benar tentang anak derhaka yg sempat kubc sebelumnya mnjadi intipati tazkirah mlm td, dan smuanya kukaitkan dgn pperiksaan, bagaimana mnjadi msia berjaya dunia akhirat. ‘Kejayaan ialah perjalanan, bukan destinasi’, ayat yg sempat kupetik dari saifulislam.com tulisan ustaz hasrizal lalu kuolah mgikut tahap pemahaman dan persekitaran mereka. seperti biasa, ada raut tekun di wajah mereka mndengar kisah2 yg kusampaikn (yg pasti bkn kerna aku yg mnympaikan ttp anak2 ni cukup menggemari tazkirah dlm bentuk cerita, bkn bebelan dan leteran yg sudah sering mnyapa gegendang telinga). dan aku yg sebenarnya bkn la tau sgt myampaikn tazkirah jadi bersemangat mlihat ketekunan mereka. bisa libasan rotanku di tapak kaki lebih 40 org pelajar seminggu yg lalu gara2 meninggalkn solat zuhur dan asar rpnya tak berparut di hati, alhmdulilLah…

aku: jadi, jangan jadikan kecemerlangan akademik semata2 sbg pengukur kjayaan hidup dunia akhirat. dlm mgejar kcemerlangan akademik, jadilah ank yg sering mbhgiakn ibu bapa, pelajar yg myenangkan hati guru, rakan yg disayangi rkn2 yg lain dan hamba yg sentiasa patuh pd perintah Allah… bagi pelajar2 ting. 3, jangan berhenti berdoa sehingga keputusan PMR diumumkan. kalau yg rjin bt solat hajat sblm ni, teruskan… (begitu antara ayat2 penutup tazkirah mlm tadi)

Dan Aziddin kupesan utk solat isya berjemaah dgn yg lain sblm kuhantar mdptkn rwtn di hspital. sementara menunggu mereka usai solat, aku menapak ke rumah ketua warden memaklumkn ttg keperluan sorg pljr aspura utk dihntr ke hspital.

kak ketua warden: hantar lepas perhimpunan, sekejap je perhimpunan ni (pesannya dan aku menurut memandangkan agenda perhimpunan mlm td juga agk penting)

lepas berbincang2 perihal perancangan utk tahun hdpn, aku kembali ke surau.

‘kenapa x minta warden lelaki hantar?’, kut la ada yg tertya2, kn? sbnrnya aku ada agenda penting gak sbnrnya.

aku: mad isa, nanti temankn aziddin ke hospital (hah, ni la agendaku sbnrnya)

mad isa, seorg pelajar ting. 3 yg berasal dari sebuah pulau seperti mjoriti pelajar muslim yg lainnya dan mjdikan sumber laut sbg pnca pndapatan kga secara peribadi pernah mbuatkan aku menitiskn airmata saat mgadakn sesi soft-talk dgnnya gara2 melanggar peraturan di surau. dia yg pd mulanya kukenali sbg pelajar yg kuat mberontak secara dalaman, sjk mlm itu kuperhatikan smkin lentur dan sdkit patuh pada peraturan (harapnya bgtu jugalah dia di belakangku). kucuba mberi faham padanya akn beratnya tgjwb anak sulung dan betapa pentingnya jerih perih keringat ibu ayah dihargai. dgn latar belakang yg x jauh beza dgnku, aku cuba mnyampaikn rs yg sebati dalam diriku slma ini scara halus pada anak itu. hikmah aziddin terseliuh tangan petang semalam mberi jalan untukku mdekati mad isa. masih byk yg perlu  disampaikan padanya. dan sepanjang perjalanan mlm itu, hampir setiap detik kuisi dgn nasihat dan persoalan2 yg harapnya mbuka hati bkn shj mad isa ttp juga aziddin wpun dia sbnrnya bknlah pelajar yg bermslh utk merenung dan berfikir. nasihat  jeda sebentar sepanjang perjalanan saat mberi ruang buat jntung berdegup kencang mnahan debar ketikamana seekor anjing malang mnjadi mngsa tayar ketaku mlm td. aku elak, dia plk rempuh keta aku. sib baik x laju sgt. dalam pada x laju tu pun, terjojol kuar jg  la spotlight kecik kat depan keta tu dibuatnya. kusedar hal tu bila lampu tu bergesel dgn bonggol jalan di kawasan hospital sebaik kami smpai. yg bestnyer, dlm hati pnyer berdebar apalg dgr suara anjing yg kesakitan tu tp blh lg control mcm xde benda yg berlaku (blh dicalonkn plkon terbaik tu. ngeh3). mad isa dan aziddin yg agk gelisah pd mulanya pun cepat je kembali tenang bila tzkirah dlm keta kusambung (walhal dlm hati duk tertya2 mati ke anjing tu? huhuu). hikmah di sebalik sakit2 yg Allah bg mnjdi antara inti pngisian sepanjang perjalanan. dan mad isa sendiri yg pernah mgalami patah tangan tak lama dahulu mnjdi antara contoh plg akrab buat dua anak muda itu mlm td.

‘Sy mau jadi guru, cikgu…’, jwbnya perlahan suatu ketika dahulu saat kutanya akan impiannya. aku x tau knp hati mudah yg amat luluh tiapkali perkataan ‘guru’ keluar dari mulut pelajar apabila soalan ttg impian kuajukn. dan mad isa antara puluhan pelajar yg pernh mbuat hatiku luluh.

PILIHAN HATIaku: tak dpat mengubah smua, dpt tgok perubahan sorg pun cukupla (begini luahku pada sorg teman lantaran kutahu betapa jalan dakwah dan tarbiyyah itu bukanlah semudah kt myulam impian ingin mbawa perubahan. dan aku pernah hmpir2 tersungkur di lembah keputusasaan, alhmdulilLah kembali bgkit berkat nasihat dan motivasi yg dititipkan teman2 juga pastinya kurniaan kekuatan dariNya).

InsyaalLah, kalaupun bukan sekarang smoga satu hari nanti mereka akan mngutip kembali smua nasihat yg pernah kusmpaikan pada mereka.

Dan redhailah ya Allah akan usahaku yg sedikit ini..

~mendidik diri dalam mendidik~

One Comment leave one →
  1. October 31, 2009 12:14 pm

    makasih sharingnya,sangat mencerahkan

Leave a Reply

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

